• Nakissa Dance Company framförde en blandning av högstämt poetiskt allvar, erotisk sensualism och religiös extas.
Stockholms Fria

En dansresa till Omar Khayams Persien

Som en hyllning till den persiske poeten Omar Khayam, verksam på 1200-talet, uppfördes denna föreställning på Södra teaterns stora scen. Koreograf och dansare kom från Iran och Frankrike.

En man (koreografen själv, Charles Galame/Sharokh Ghalam) och ett antal kvinnor gestaltar och illustrerar händelser ur poetens liv. Det är dans med tydliga influenser från Orienten, vilket märks främst i armarnas och händernas speciella rörelser, samt i den omvända fottekniken med tyngden på hälen istället för tån.

Koreografen och dansaren Ghalam har bland annat studerat indisk och indonesisk dans. Inga höga ben, däremot hopp och snurrar - framför allt briljerar Sharokh Ghalam själv med dervischsnurrar och perfekt balans. Och denne fantastiskt skicklige dansare ger ett sagolikt intryck bara genom sitt utseende: androgynt vacker, med ett hår som också blir en del av föreställningen, är han som hämtad ur en förvuxen, svärtad illustration av John Bauer.

Sammantaget ger föreställningen en blandning av högstämt poetiskt allvar, erotisk sensualism och religiös extas (förmodligen finns här också något slags koppling till sufisk mystik) med rötter i en helt annan kultursfär. Musiken är inspelade, anonyma fragment.

Men med mina västerländska ögon blir tyvärr de kvinnliga dansarna alltför mycket av enbart dekor och behag, hierarkin är lika uppenbar som i en klassisk helaftonsbalett, med den reservationen att det i en sådan alltid finns en prima ballerina som också får glänsa.

Fakta: 

DANS: Nakissa Dance Company
Koreografi och scenografi: Shahrokh Meshkin

Ghalam (Charles Galame)

Dans: Sharokh Meshkin Ghalam och Nakissa Dan

ce Company

Scen: Södra teatern

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Meditativt om livet, döden och dansen

Som en avslutande sista del av det konstnärliga forskningsprojektet Rörelsen som kroppens minne visas koreografin Döden, Döden. Föreställningen bygger på arbetet inom två parallella grupper, en bestående av äldre professionella dansare och en annan med äldre amatörer. Utgångspunkten har varit deltagarnas egna erfarenheter och minnen.

Gränsöverskridande och djupt gripande

Apropå Rasande rytmisk, skälvande skör, Lena Josefssons senaste koreografi som visades på Dansens Hus i mitten av februari: plötsligt ställs man inför en handgriplig påminnelse om dansens själva ursprung och väsen...

Kitti och ljudet av vevande armar i luften

En av Finlands ledande koreografer, Tommi Kitti, avslutar Moderna dansteaterns finska satsning med dels ett eget solo och dels en koreografi för Tammerforsgruppen Mobita Dansco. Hans eget solo är ett kontrastrikt djuplodande av John Lee Hookers bluesmusik. Med en närmast akrobatisk stilblandning - impulser från gatan (street-, breakdance) varvas med ett stramare, personligt uttryck - känns hela stycket befriande rörligt.

Ambitiös musikhistorisk forskning blir dans

Christinas resa syftar på vår egen drottning Christinas resa från Uppsala till Rom 1654-55. När Christina abdikerat i juni 1654 bar det av till Rom, dit hon anlände i december året därpå. Månaden innan konverterade hon officiellt till katolicismen.

Egyptiska gudar dansar

'Absolut kontroll och behärskning av varje led gör hennes dans till ett ständigt experimenterande med möjliga rörelser och gränser: det är dans som tecken och form, mönster som repeteras och kommer igen. '

© 2025 Stockholms Fria