Konsumtionssamhället styr ända in i döden
Lagom till H.C. Andersens jubileum har Teater Tribunalen hakat på ämnet. Det är kanske ingen tillfällighet att det är den mest tragiska av Andersens sagor som blivit föremål för Tribunalens tolkning.
Teater Tribunalens version kan karaktäriseras som en modern samhällssatir med 'svavelstickorna' som utgångspunkt. Vad är det då som gör att Flickan med svavelstickorna fortfarande är aktuell? Frågan besvaras med regissörens egna ord: 'Hon var fattig, hon ägde ingenting, inte ens de stickor hon blivit utskickad att sälja. Flickan med svavelstickorna är nutidens gatubarn'.
I sitt elände kan hon bara betrakta de rikas goda liv i skenet från svavelstickornas sparsamma och ögonblickliga sken. Bara ett ögonblick av ljus och värme, sedan åter mörker och kyla. Elementen har ställts mot var-
andra, eld och is, idyll och passion. I inledningen sitter tre män framför en flimrande brasa och värmer sig, för att sedan bli vitklädda kalla kylforskare.
Tribunalen serverar en uppsättning med en fascinerande scenografi som direkt inlemmar åskådaren i pjäsen, samtidigt som det uppenbarligen har varit förenat med vissa svårigheter att överföra budskapet från originalet.
Abstraktionsnivån blir ibland för hög.
Man har använt sig av en liten yta, där åskådarna sitter runt scenen och får en känsla av att befinna sig mitt i handlingen. Skådespelarna agerar med inlevelse och professionalism. Man kan inte undgå att beröras, inte minst av 'flickan' (Kirsti Torhaug) som utstrålar ett gatubarns hopplöshet och armod.
Den späda, monotona rösten och senare det sminkade dödsansiktet illustrerar eländet väl. När flickan dör utsätts hon för samhällets manipulation. Förskönandet av döden ställs mot verkligheten; 'hon måste ha rosa kinder'. Till en början vägrar sminkösen att förvanska verkligheten, men hon måste till slut anpassa sig till 'överheten'.
Dialogen mellan Henrik Dahl och Frida Röhl representerar kontrasterna mellan förvanskningen av verkligheten och strävan efter sanningen, där den sistnämnda alltför ofta får ge vika. Det är kanske kontrasterna mellan 'flickan' och 'den regisserade verkligheten' som gör starkast intryck, och pjäsen passar väl in i Tribunalens pågående tema om den förödande reklamen och konsumtionssamhället.
Pjäsen spelas på Teater Tribunalen, Hornsgatan 92, till och med den 25 maj.
Scen:
Flickan med svavelstickorna
Text: H.C. Andersen, Gunilla Sköld Feiler
Var: Teater Tribunalen
I Rollerna: Isa Aouina, Henrik Dahl, Ulf Draken-
berg, Henrik Hellström, Benjamin Moliner, Frida
Röhl, Kirsti Torhaug
Regi & musik: Dror Feiler