'Jag är den enda kvinnan som inte är galen här'
Recensenten (undertecknad): Varför sköt hon Andy Warhol? Var hon prostituerad hela livet? Hatade hon män? Hatar du män? Var hon galen? Berätta om hennes barndom.
Berättaren: Nej.
Recensenten: Ne ... j?
Berättaren: Just så. Nej.
Tystnad
Recensenten: Berätta om Valerie Solanas.
Paus
Berättaren: Min drömfakultet ... hon var författare ... hon inledde en lovande akademisk karriär ... forskare i psykologi ... att kärleken är evig ... att hon ... inga sentimentala små-brudar och låtsasförfattare ... att jag inte hade hennes tillåtelse att gå igenom hennes material ... att hon är den enda kvinna som inte är galen här.
Sara Stridsberg debuterade som romanförfattare 2003. Då insöp hon simmerskan Sally Bauers - som 1939 blev den första skandinaven att simma över Engelska kanalen - livsgnista. I Drömfakulteten är det en annan kvinna med en oceanvilja som motvilligt blir föremål för Sara Stridsbergs fantasi, nämligen Valerie Solanas.
Valerie Solanas är kanske mest känd för sin skoningslösa analys av patriarkatet som hon formulerade i SCUM-Manifestet. Ett upprop som både hyllats och frammanat avsky. Senast för ett år sedan diskuterades texten livligt, efter ett debattinlägg i Svenska Dagbladet (4/2 -04) av författaren Eva Moberg. Valerie Solanas text berör och rör om.
Så gör även Sara Stridsbergs Valerie Solanas. Hon tror varken på kön eller våld. SCUM, Society for Cutting Up Men, förklarar Solanas i en intervju för tidningen Village Voice som ett sinnestillstånd.
En ny världsordning. Ett liv där meningen heter kärlek.
För är det något Drömfakultetens Valerie Solanas slår bakut inför är det det minsta försök till kategorisering. Och psykologiska tolkningar. Nej, skriver Sara Stridsberg, Valerie Solanas 'föredrar att projicera sig mot framtiden, hellre än mot sitt solkiga, nedpissade förflutna'. Något som tycks omöjligt i ett patriarkalt samhälle. Oavsett kön. På grund av kön.
Valerie Solanas är Amerikas första intellektuella hora. Hon är feministen i silverkappa, läppstift ut-anför munnen och höga stövlar. Hon är det hon tror på. En motsägelse.
SCUM-Manifestet gavs ut 1967, men översattes först 2003 till svenska och då med Sara Stridsbergs förord. En inledning som skriker 'jag vill bara prata med Valerie'. Och det gör Stridsberg i Drömfakulteten.
Boken utsöndrar en önskan att känna Valerie Solanas. På Valeries villkor. Förutsättningarna är: ingen kontext och inga förklaringsmodeller som utgår från det förflutnas betydelse.
Stridsberg brottas, bråkar och omfamnar Valerie. Hon förmanar, peppar och famlar efter Solanas. Det är svettigt, klib-bigt och frätande av dödsångest och öknen stundom lovsjunger ensamheten, stundom släpar fram minnets sorg.
Stridsberg låter inte läsaren finna nyckeln till den nya världsordningen, eller till Solanas. Läsaren förstår inte utan kämpar och frustar med Stridsberg. Så som vi tampas med livet. Men det är inte bara i Valerie Solanas kläder, som Stridsberg låter den i sin frånvaro närvarande mamman sy in lyckotrådar av guld och silver, utan också i läsarens.
Fotnot: Den inledande dialogen är fritt och sporadiskt tagen ur Sara Stridsbergs bok. Orden finns, men varken sammanhanget eller dialogen.
Litteratur
Drömfakulteten - tillägg till sexualteorin
Författare: Sara Stridsberg
Förlag: Albert Bonniers
Litteratur
Drömfakulteten - tillägg till sexualteorin
Författare: Sara Stridsberg
Förlag: Albert Bonniers