• En risograf liknar en kopieringsapparat som matas med stora spolar, en för varje färg.
Stockholms Fria

Vintagekänsla och charmiga småfel

Med en risograf kan man trycka serier och fanzines billigt och med bra kvalitet. Stockholms Fria besökte Peow studio, Stockholms enda risograftryckeri.

Elliot Alfredius hänger upp bildark på väggen i de nya lokalerna i Solberga, medan kollegorna Olle Forsslöf och Patrick Crotty hukar över en dator. Längs ena väggen står risografen, som liknar en kopieringsapparat som matas med stora spolar med färg. En spole för varje färg.

– När vi startade ett företag tillsammans var aldrig tanken att det skulle bli ett risograftryckeri, utan från början skulle det vara en frilansagentur för oss själva som illustratörer, säger Olle Forsslöf.

– Men vi kände att vi inte hade något speciellt, fyller Elliot Alfredius i, även om vi är duktiga så finns det många andra som håller på med illustrationer.

Alla tre var de intresserade av att göra egna serier, och på festivaler såg de att många av de serier som tecknare tryckte digitalt såg likadana ut, trycket var billigt och opersonligt.

– Folk gjorde bra grejer men det måste gå att trycka bättre tänkte vi, säger Olle Forsslöf.

– Vi trodde att en risograf var något som hade med rispapper att göra, men sedan sökte vi runt på internet och upptäckte att en risograf ser ut som en kopiator ungefär. Det fanns risografer till salu och de var mycket billigare än vi trodde att de skulle vara, så vi slog till och köpte en, säger Patrick Crotty.

Från början var tanken att mest använda risografen för att trycka egna serier och de gjorde ingen reklam, men efter en utställning började de få uppmärksamhet.

– Inför utställningen började vi experimentera för att se vad vi kunde få fram, säger Elliot Alfredius. Vi skrev ut en massa tryck och bjöd även in vänner som fick experimentera. Det gav oss nya idéer på vad vi kunde göra med det här trycket.

Sedan dess har de fått studiebesök från både Konstfack, Beckmans och Stockholms universitet. Även flera reklambyråer har visat intresse.

– Och nu har halva klassen från Konstfacks Storytellinggrupp tryckt hos oss. Även andra serietecknare som vi inte alls har haft kontakt med har tipsat om oss, ryktet har spridit sig utan att vi själva gjort reklam, säger Olle Forsslöf.

Vad är det som är speciellt med risograftryck?

– Det blir framför allt snyggt, menar Elliot Alfredius. När man trycker digitalt blir det som en slags hinna över allting. Det här är oljefärg man trycker med, så kvaliteten blir helt annorlunda. Man får en vintagekänsla i bilderna.

– Det ser lite gammeldags ut, säger Patrick Crotty. Man ser ofta när designers gör grejer att de lägger dit detaljer som gör att det ser ut som att det är lite feltryckt, fast de gjort det med flit i en dator. Men i den här maskinen får man ofta lite småfel helt naturligt.

– Och det är en del av charmen, säger Olle Forsslöf. När det blir perfekt med den här formen av tryck är det snarare ett undantagsfall.

Hur ser den svenska scenen för independentserier ut?

– Det kan kännas som att den svenska seriescenen är ganska strömlinjeformad, allt är rätt lika, säger Olle Forsslöf. Vi har fått höra att våra grejer inte känns just svenska, utan mer europeiska eller som om de kommer någon annanstans ifrån, och det beror nog på att vi inte bara inspireras av teckningar med svarta streck och en jättestor pratbubbla.

Än så länge måste alla tre ha jobb vid sidan av tryckeriet, men med en växande utgivning av andras serieböcker har de finansierat inköp av mycket material och resor till ett flertal seriemässor. I september ska de till en konstbokmässa i Tokyo.

– Det känns galet att vi kan finansiera det med det här lilla företaget, säger Olle Forsslöf. Vi har jobb vid sidan av som vi försörjer oss på, men förhoppningsvis inte så länge till. Vi jobbar med det så lite som möjligt och så mycket som möjligt med det här.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2025 Stockholms Fria