Hiphop som sammanför politiska fiender
Hanouneh från Lund har samlat hiphopartister från Libanon, Syrien och Egypten. Tillsammans har de gjort en ep och hållit workshops och samtal under namnet Tawasul. SFT var på plats när de besökte Södra teatern.
Hanouneh, eller Hanna Cinthio som hon egentligen heter, berättar om hur samarbetet har sett ut under projektet.
– Jag lyckades få stöd från Svenska institutet. Det började med att jag var i Libanon privat och såg den fantastiska undergroundscenen inom musik. Dessa rapartister jobbar vanligtvis beatorienterat medan jag kör med mitt liveband The awakening band. Jag ville få ihop det hela organiskt och göra något positivt. Den bild av Mellanöstern som förmedlas i västerländska medier är oftast onyanserad och enbart fokuserad på det negativa. Tawasul är ett positivt projekt som ändå är samhällskritiskt och politiskt medvetet.
Hanna Cinthio märkte att artisterna hade samma referensramar och ville förmedla liknande budskap. Hon åkte ner till Beirut helt utan material med sitt band. Under fem intensiva dagar producerade de en hel EP med låtar som rapartisterna, Hanouneh och bandet skapade tillsammans.
– Jag var orolig för om det skulle bli något, men alla blev så inspirerande att vi snarare fick för mycket material, säger Hanna Cinthio. De flesta skriver politiska texter och låtarna är på både arabiska och engelska. På en av låtarna deltar två artister som representerar olika synsätt i en och samma konflikt.
Den intensiva workshopen sammanförde människor som är politiska fiender i sina hemländer.
– Vi bestämde oss för att enas kring musiken, säger Hanna Cinthio som bor i Lund. I början var det svårt men efter en stund satt alla och skrev och diskuterade tillsammans. Vi har en låt som heter Zoom out och som handlar om att vi måste se läget ur ett större perspektiv och enas kring det som är viktigt.
Tre av de medverkande artisterna är inte på plats på Södra teatern eftersom de inte lyckades få visum. Under det timslånga samtal som äger rum innan konserten berättar de respektive artisterna om situationen i sina hemländer. Det är Edd från Libanon, Chyno från Syrien och Deeb från Egypten.
– Den arabiska hiphopen utvecklas inte som den borde på grund av problem med yttrandefriheten. I början var den arabiska hiphopen väldigt influerad av den västerländska. I dag bor de flesta syriska rapparna inte kvar i landet, det går helt enkelt inte. Deras roll har blivit att berätta om hur läget ser ut där fast utifrån, säger Chyno från Syrien. Han bor i dag i Barcelona.
Den egyptiske rapparen Deeb deltog i den egyptiska revolutionen och framförde sin poesi och rap för massorna på Tahrirtorget. Hans debutskiva som soloartist heter Cairofornia. Han säger att det fanns en hiphopscen även innan men den var tvungen att vara väldigt underground. Efter revolutionen blev hiphopscenen en av de företeelser som sammanförde folk från olika samhällsgrupper.
– Media vill gärna förenkla bilden. Revolutionen uppstod ur många små gnistor och individuella ansträngningar. Vi har vant oss vid att kamouflera våra texter och använda metaforer, men alla förstår ändå vad vi vill få fram, menar Deeb. Nu vill regeringen försöka kontrollera oss igen men jag tänker inte ändra mig. Rädsla ger dem makt. I dag är vi många som säger sanningen i Egypten.
I Libanon finns en relativ yttrandefrihet, menar den libanesiska rapparen Edd. Men en känd artist blev satt i fängelse för att han var för öppen i sin samhällskritik. Dock hann han twittra om det och massmedias upprördhet tvingade regimen att släppa honom igen. Projektet Tawasul spelades in i den artistens studio.
Deeb menar att de tillsammans försöker skapa en renässans för arabisk kultur.
– Arabvärlden har gått igenom kolonialism, imperialism och diktaturer. Vi pratar olika dialekter men samma språk och genom sådana här samarbeten kan vi komma långt, säger han. Vi pratar om politik i våra texter eftersom vi lever politik, den påverkar oss hela tiden.
Edd från Libanon vill förmedla positiva budskap i hårda tider. Han vill uppmana folk till att följa sina drömmar, forma sina egna åsikter och vara envisa på vägen mot sina mål. Han är upprörd över att inte alla artister kunde komma till Sverige.
– Sverige säger på teve att de är öppna och vill hjälpa folk som har det svårt i Syrien just nu. Men de kanske bara menar folk som redan bor där, vad vet jag? De kanske är mer restriktiva med visum nu för att de inte vill att folk ska stanna kvar, säger Edd.
Tawasul
Tawasul är ett samarbete mellan Södra teatern, Re:Orient, Don Dada, Centrum för Mellanösternstudier vid Lunds universitet och Al Shams cultural center i Beirut.
Projektets initiativtagare är artisten Hanouneh från Malmö. Hon sammanför artister och aktivister från arabvärlden med svenska musiker.