Alla pendeltågsstädare riskerar uppsägning
Två dagar före julafton fick städpersonalen på pendeltågen reda på ryktesvägen att alla 143 anställda varslades om uppsägning. Trots vilda strejker i protest väntade arbetsköparen ISS flera dagar med att informera personalen. Nu är framtiden oviss för städarna.
När personalen som städar Stockholms pendeltåg den 22 december fick reda på att de varslades om uppsägning utbröt flera spontana strejker. De som arbetade nattskiftet på Älvsjödepån la ner allt arbete i en timmes tid och strejken spred sig sedan vidare till Södertälje och Märsta. Ändå dröjde det flera dagar innan städarna fick information från arbetsköparen ISS.
– Det har skapat stor oro bland personalen på alla plan. Det är personer som har jobbat i 10 år på det här företaget och det här är tacken, säger Rainer Andersson som är förtroendevald i Seko:s pendelklubb.
ISS pressekreterare Patrik Frank beklagar att beskedet kom olägligt och utan dialog med de anställda. Men han säger att de följt den praxis som råder på arbetsmarknaden:
– När en entreprenör förlorar sitt uppdrag och det finns en osäkerhet om vad som ska hända framöver är rättsläget så att man får varsla. Vi har gjort så här tidigare när vi har förlorat uppdrag.
Orsaken till varslet är att SJ i början av december förlorade upphandlingen av Stockholms pendeltågstrafik till MTR. ISS städar tågen sedan tio år tillbaka på uppdrag av SJ.
Att man inte hade kunnat vänta tills efter jul förklarar ISS med att deras avtal med SJ sträcker sig fram till den 11 december 2016 och de anställdas uppsägningstider är upp till ett år långa.
Men situationen är speciell eftersom SL har varit tydlig i sina upphandlingskrav med att de vill att personalen flyttas över om det blir en ny entreprenör. Det säger Ronnie Johansson, pressekreterare på trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting som ansvarar för SL-trafiken:
– Vår intention från början har varit att det ska ske en verksamhetsövergång så att personalen följer med.
Genom åren har det skett flera entreprenörsbyten när det gäller tunnelbane- och pendeltågsdriften, och tidigare har personalen alltid fått följa med.
Rainer Andersson från Seko:s pendelklubb tycker att ISS borde tagit kontakt med MTR, som vann upphandlingen, och försäkrat sig om det kommer att ske en personalöverföring, innan man valde att varsla all personal:
– Jag tycker att det är märkligt. Är det svårt att lyfta på luren och ringa MTR om det är så som de säger att de verkligen bryr sig om sin personal?
De fortsatta förhandlingarna om städpersonalen kommer att skötas av det centrala fackförbundet Seko. Ombudsman Per-Olof Fällman tycker också att frågan hade kunnat skötas på ett bättre sätt utan att skapa oro bland personalen.
– Jag tycker att det här var ett förhastat beslut. Vi har en bra tradition inom spårtrafiken att all personal flyttar över till den nya entreprenören som vi har förhoppningar om att hålla fast vid. ISS hade kunnat låta oss förhandla i lugn och ro med den nya entreprenören, säger han.
Men ISS håller fast vid att de har följt praxis och att frågan om vad som händer med personalen nu är upp till andra att diskutera.
– Vi kan inte påverka någon annan aktör utan det är MTR, SL och Seko som för de samtalen och fattar beslut, säger Patrik Frank.
Ännu är det alltså oklart vad som kommer hända med städpersonalen.
Upphandlingen om pendeltågstrafiken har överklagats av SJ och domstolsprocessen kan pågå i upp till ett halvår. Först därefter blir det klart om MTR kommer att ta över verksamheten eller inte. Och företaget vill i dag inte svara på om de kommer gå med på att personalen flyttas över om de tar över pendeltågsdriften.