• De senaste årens alla krigsbilder från konfliktdrabbade Afghanistan har satt spår. Men i landet finns också en annan verklighet. I Afghan Tales visas fotografier av 22 samtida afghanska fotografer, som tillsammans bidrar till att göra bilden av Afghanistan mer komplex.
Göteborgs Fria

”Jag vill ge en nyanserad bild av Afghanistan”

Fotoutställningen Afghan Tales, som invigdes i lördags på Världskulturmuseet, visar upp andra sidor av Afghanistan än de som vanligtvis syns i västerländsk media. GFT träffar Sulaiman Edressy, en av de medverkande fotograferna.

Afghan Tales består av 75 bilder från 22 samtida afghanska fotografer. Det är det danska företaget Commerce and Culture som har kontaktat och samordnat fotografer som är verksamma i Afghanistan och med hjälp av dessa skapat utställningen som innan den anlände till Göteborg även har visats i Danmark, USA och Schweiz.

– Vår mission är att människor ska kunna mötas över gränser och att skildra globala kulturer. Det finns i dag väldigt många afghaner som är bosatta i Sverige och därför tycker vi att det är viktigt att förmedla bilder som kan bidra till att ge en mer nyanserad bild av Afghanistan, säger Bianca Leidi som är utställningsproducent på Världskulturmuseet.

En av de fotografer som visar upp sina bilder och som även medverkade under invigningen är Sulaiman Edressy. Sulaiman berättar att han har två syften med sin konst:

– För det första inspireras jag av människor och av skönheten i mitt hemland. Den andra aspekten är social och politisk. Jag känner en skyldighet att förändra tankesättet hos den unga generationen i en mer positiv riktning, därför kritiserar jag genom mina verk några av de dåliga tradtioner som lever kvar i Afghanistan.

Flera av Sulaimans verk som visas på utställningen föreställer kvinnor i burka. På en bild håller till exempel ett hav av burkaklädda kvinnor upp sina id-kort som en kommentar till att kvinnors röster sällan räknas i Afghanistan. Sulaiman berättar att dessa bilder både har resulterat i positiva kommentarer men också i en del kritik från personer som menar att islam har gett dessa kvinnor alla rättigheter de behöver och att hans konst är icke-muslimsk.

Att verka som fotograf i Afghanistan är ofta förenat med fara. Under talibanernas tid vid makten var fotografi, liksom de flesta andra konstarter, förbjudet. Sedan talibanerna störtades är det återigen tillåtet att fotografera, men enligt Sulaiman har det bara under de fyra senaste åren skett hundratals olika attacker mot fotografer och journalister i Afghanistan varav 36 har haft en dödlig utgång.

– De senaste femton åren har det skett stora framsteg för fotografer i Afghanistan. Men på sista tiden har tillbakadragandet av internationella trupper och talibanernas återerövrande av vissa territorier gjort att situationen återigen är mycket osäker, säger Sulaiman.

Själv har han haft turen att inte råka illa ut, men han berättar att han ofta blev stoppad av polisen som undersökte hans kamera innan han fick en legitimation som visar att han är fotograf.

Sulaiman Edressy är sedan två år tillbaka bosatt i Tyskland och har i nuläget inga planer på att återvända till Afghanistan. Han menar att bilden av Afghanistan i europeisk media ofta blir förenklad såtillvida att man antingen visar en negativ bild som präglas av krig, terror, fattigdom och korruption. Eller så vänder man på det och försöker istället visa ett land med antika kulturella traditioner och med stor hoppfullhet inför framtiden.

– Jag har alltid försökt fokusera på de positiva händelserna i människors vardag i mina bilder, men tyvärr finns det också väldigt mycket negativt att säga om den nuvarande situationen i Afghanistan. Det är sorgligt, men det är verkligheten.

Afghan Tales visas på Världskulturmuseet till och med den 8 januari 2017.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria