Gränspolis åter i tunnelbanan
Gränspolisens närvaro längs tunnelbanans röda linje i juni är inte nya Reva. Däremot kommer polisen att synas mer i tunnelbanan framöver, eftersom biljettkontrollanternas arbetsmiljö är för farlig för att de ska kunna utföra sitt jobb.
I mitten av juni syntes gränspolisen längs tunnelbanans röda linje i norra Botkyrka, vid stationerna Hallunda och Alby med omnejd. Företaget ISS, som sköter biljettkontrollerna på uppdrag från SL har inte kunnat göra sitt arbete i området på över ett år. Det berättar Martin Lazar från Botkyrkapolisen, som planerade insatsen:
– Kontrollanterna blir ofredade, hotade och slagna, så av arbetsmiljöskäl har de inte kunnat arbeta där. Vi har laglösa människor som rör sig fritt i området. Vi måste visa allmänheten att man ska göra rätt för sig.
Annons
Syftet med insatsen var enligt polisen i Botkyrkas facebooksida att “stävja att man åker kollektivt utan giltigt färdbevis”. Bland inläggets över 750 kommentarer är många nöjda, medan andra ifrågasätter att gränspolisen deltar i biljettkontroll.
– De var på plats för att många vistas i våra områden utan giltiga handlingar. Gränspolisen har system som är kopplade till migrationsverket. Vi har inte den kunskapen, säger Martin Lazar.
Det var första gången någonsin som Botkyrkapolisen bad om assistans från gränspolisen, men samarbetet kommer att fortsätta, enligt Lazar:
– Det här kommer att återkomma någon gång i månaden eller var sjätte vecka och gränspolisen kommer att hjälpa oss även i fortsättningen.
Så det är inte nya Reva?
– Det här är en del av ett långsiktigt jobb som vi i Botkyrka driver. Det har absolut ingen koppling till Reva.
Ni skrev på facebook att två personer omhändertogs för att de saknade rätt att vistas i landet, följt av “trevlig kväll!”. Är inte det smaklöst?
– Vi avslutar alltid med "trevlig kväll", men det blev misstolkat. Vi tycker inte att det är roligt. Jag kommer själv från Irak och vet hur det känns att vara på flykt. Vi ska absolut formulera det annorlunda nästa gång, säger Martin Lazar.
Polisen har också fått kritik för att prioritera plankare samtidigt som området har problem med till exempel droghandel.
– Det är ju som att säga till en läkare att bara lösa hjärtproblem i stället för tarmproblem. Vi försöker skapa en tryggare miljö, vi lever ju inte i High Chaparall. Men det här är inget vi prioriterar extra högt, säger Lazar.
Gränspolisen i Stockholm gick 2013 ut med att inte göra fler kontroller i tunnelbanan, efter kritiken i samband med REVA.
– Det var en tillfällig åtgärd för att det var ett sånt otroligt liv, det gick inte att arbeta ostört. Men det är ju fortfarande ett brott mot ordningslagen att planka, säger Jerk Wiberg, sektionschef för gränspolisens utredningssektion i region Stockholm.
Gränspolisen letar idag papperslösa i första hand genom arbetsplatskontroller, men i mån av tid kommer de även arbeta mer i tunnelbanan, säger Wiberg:
– Det här är ganska sällsynt förekommande arbetsuppgift, men den fungerar och är effektiv. Bland de som plankar finns en så pass stor andel som saknar tillstånd att vistas i landet, så det ger ett alldeles ypperligt tillfälle för oss att jobba på.
Hur ser du på kritiken att ni slår mot de svagaste när ni jagar papperslösa i tunnelbanan?
– När de säger “de svagaste i samhället” försöker de kategorisera in dem som att de är stöpta i samma form. Men många är yrkeskriminella.
Hur stor andel av de papperslösa som omhändertagits i tunnelbanan är misstänkta för andra brott?
– Jag har inga siffror på det, men jag vet att det händer med jämna mellanrum att det anträffas olika människor som är efterlysta, med ganska digra brottsregister, säger Jerk Wiberg.
Reva står för rättssäkert och effektivt verkställighetsarbete och var ett samarbetesprojekt mellan polisen, migrationsverket och kriminalvården mellan 2009 och 2014. Syftet var att avvisa personer som vistades i Sverige utan tillstånd på ett mer effektivt och rättssäkert sätt. Reva kritiserades hårt, bland annat efter vittnesmål om att personer blivit stoppade i tunnelbanan på basis av hudfärg snarare än brottsmisstanke. Polisen JO-anmäldes nio gånger för arbetet i tunnelbanan, men alla anmälningar las ner.