• Jessica Hallbäck vänder på reklamen för att så frön till nya tankar.
Stockholms Fria

Feministisk adbust för förändring

Ett sätt att påverka och ett svar på en bisarr mängd reklam i t-banan, skriver SFT:s opinionsskribent Jessica Hallbäck som på kort tid blivit känd för sina adbusts.

När jag åker tunnelbana vänder jag ibland på reklamen. Skriver mitt eget budskap på baksidan och sätter upp den igen.

Jag gör det för att jag tycker att det är för mycket reklam i tågen. Jag gör det för att jag tycker att det finns andra och viktigare budskap att sprida än köpbudskapen. Jag gör det för att jag hoppas att det sår små frön hos andra. Små frön som sprider sig och växer till gröna ängar av vackra blommor. 

Blommor får mig osökt att tänka på gräsrötter och viljan att påverka i andra forum än de som ofta är oåtkomliga för många, till exempel ett galleri eller olika politiska rum. Att istället kunna påverka på en plats där folk är dagligen och som de inte aktivt behöver söka upp. Jag tänker på att göra konst på en plats som egentligen är köpt.

Mina budskap är en del av en revolution. En rot till något som kan växa. Och den feministiska rörelsen växer. Små frön placeras på allt fler ställen. 

Somliga säger att det inte är konst det jag gör, ”du skriver ju bara en text”. Men även text är konst, att välja en plats att visa sin text på är konst. Hela utövandet är en konstform. Ibland kallas det gatukonst, ibland klotter eller graffiti. Det jag gör kallar jag adbusting. Precis som gatukonst och graffiti är det långt från någon elitism. Ingen bestämmer att en ska få göra, när en får göra det eller hur konsten ska se ut. Mina adbusts kostar mig bara en ny svart penna då och då. 

En kan också kalla det jag gör för civil olydnad. För vad vore motsatsen? Om alla skulle följa reglerna kan inte blomman leta sig fram ur asfalten. Världen har alltid behövt civil olydnad. Hur kommer vi annars framåt?

Förutom att jag drivs av feministiska frågor tycker jag att det är bisarrt att mötas av den enorma mängd reklam som finns i Stockholms tunnelbana varje dag. Vart du än tittar så möts du av köpbudskap. Du betalar 830 kronor för att mötas av ännu fler som vill ha dina pengar. Du ska köpa gymkort, åka på semester eller byta mobilabonnemang.

De flesta är nöjda att jag byter ut köpbudskapen mot min konst. Få säger något alls när jag vänder på reklamskylten. De som börjar prata med mig har varit positiva, utom vid ett tillfälle då en full, hotfull och våldsam man protesterade, men jag tänker inte ge honom mer utrymme än så.

Istället vill jag ge alla fantastiska följare på Instagram en plats i rampljuset. Jag undrar om de tänker på att det handlar om civil olydnad, men det är inte det viktigaste. Utan att det faktiskt är så många som stödjer att konsten ibland kan få vara överordnad reklamen.

Frånsett hurraropen undrar många vad som händer om SL hör av sig och ogillar det jag gör. Om det händer kommer jag att svara så här:

När jag åker tunnelbana vänder jag ibland på reklamen, skriver mitt budskap på baksidan och sätter upp den igen. Jag gör det för att jag tycker att det är för mycket reklam i tunnelbanan. För att det finns andra och viktigare budskap att sprida än köpbudskapen. Jag gör det för att jag hoppas att det sår små frön hos andra. Små frön som sprider sig och växer till gröna ängar av vackra blommor. Byt ut reklamen mot konst och låt världen få växa sig vacker istället för att vi ska köpa den fördärvad.

Fakta: 

Fler av Jessica Hallbäcks adbusts hittar du på Instagramkontot @jessicahallback

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria