Stockholms Fria

Dyrt att bygga bort skadligt höga partikelhalter i Citybanan

Banverket undersöker olika lösningar för att minska mängden skadliga partiklar i den planerade Citytunneln. Detta för att mängden skadliga partiklar inte ska bli lika hög som den i tunnelbanan. Partikelhalternas skadliga effekter på DNA konstateras i en doktorsavhandling av Hanna Karlsson, verksam vid Karolinska institutet.

Hans Rode, regeringens utredare, fastslog den 29 december 2006 att Citybanan är nödvändig för att öka kapaciteten i Stockholms kollektivtrafik. Citybanan kommer att utgöras av en tvåspårig järnväg i en cirka sex kilometer lång tunnel mellan Södra station och Tomteboda. Citybanans två nya pendeltågsstationer planerar man att bygga under T-centralen respektive vid Odenplan.Hanna Karlsson, forskare på Karolinska institutet, disputerade den 13 december 2006 med en avhandling som visar att luftburna partiklar i tunnelbanemiljö skadar DNA. Partiklarna bildas då tåghjulen slits mot rälsen. Skadorna på DNA uppstår då partiklarna kommer in i kroppen varpå fria radikaler eller reaktiva molekyler bildas i cellerna. Oftast repareras skador på DNA av cellen. Ibland består dock DNA-skadorna vilket medför ökad risk för cancer.

Hon menar att tunnelbanans problem med skadligt höga partikelhalter riskerar att återkomma även i Citybanan.– Min studie visar att partiklarna som finns i tunnelbanemiljö skadar DNA väldigt mycket. Jag har tittat på odlade celler. Det är svårt att säga hur skadliga partiklarna är men vi vet att partiklar generellt är skadliga för människor. Jag har undersökt partiklar insamlade i tunnelbanemiljö och jämfört dem med partiklar från andra miljöer, som till exempel vägtrafiken och från förbränning av trä eller diesel. Jag kom fram till att de partiklar som är mest skadliga för DNA är de som finns i tunnelbanan. Det är därför troligt att transportlösningar som Citybanan och citytunneln kommer att innebära risker, säger Hanna Karlsson.Dan Sennerby, projektansvarig för Citybanan på Banverket berättar att frågan om partikelhalter är under utredning.– Vi har jobbat väldigt mycket med den här frågan. Den är ju väldigt komplicerad. Det är svårt att räkna på luftströmmar med mera. Vi har lagt ner mycket energi på att beskriva hur miljön kommer att bli i Citybanan, med tunnlar och schakt. Men det är svårt att beskriva miljön. Vi har dock konstaterat att det man traditionellt använder som ventilation i undermarksanläggningar inte kommer att räcka. Allmän ventilation, fläktar, räcker inte. Vi har krav på oss att tillämpa den bästa tekniken och vi har tittat på olika alternativ. Vi arbetar tillsammans med landstinget och allt är fortfarande under bearbetning. Några färdiga kostnadspaket eller kalkyler finns inte, säger han.– De alternativ vi har tittat på när det gäller Citybanan är dels kraftiga system för partikelrening, det vill säga att man renar luften till acceptabla värden. Det andra alternativet är att separera olika utrymmen med en vägg mellan tåg och perrong.Hanna Karlsson ställer sig positiv till det sistnämnda alternativet.– Jag vet att i Singapore har man en glasvägg som skiljer tåget från perrongen, jag tror att det är en väldigt bra lösning, säger hon.

Att separera tågen från perrongen är dock en kostsam lösning, och det återstår att se hur den kommer att tas emot av den borgerliga landstingsmajoriteten, som hittills visat sig mer intresserad av att investera i nya vägar än i [email protected]

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Oppositionen: SL:s avgiftshöjning är olaglig

Den 29 januari dubblade den moderatledda SL-styrelsen biljettpriserna för kontantbetalda enkelresor. Detta trots att endast landstingsfullmäktige har rätt att fastställa avgifter för SL-trafiken. Enligt landstingsfullmäktiges beslut från december 2006 ska enhetstaxan gälla till och med den 31 mars i år. Att beslutet om prishöjning därmed är olagligt är fastlagt, säger Lars Dahlberg, socialdemokratisk oppositionslandstingsråd och andre vice ordförande i SL:s styrelse.

Stockholms kulturliv hotat av hyreshöjningar

Överförandet av ett flertal fastigheter från gatu- och fastighetskontoret till det kommunala bolaget Stadsholmen kan resultera i stora hyreshöjningar för de kulturföreningar som är hyresgäster. För några av fastigheterna har hyreshöjningar med upp till 300 procent aviserats. Nu föreslås en utredning för att se över hur kommunala bolag hyressätter stadens egna lokaler.

Gatumusikant som vill beröra

- Man ska inte slå sönder tystnaden i onödan.
Det anser mannen som förgyller många av mina och andras morgnar med sin musik och vackra röst. På sin 58:e födelsedag berättade han för mig om livet som tunnelbanemusiker, om sitt förhållande till Stockholm och om sitt arbete med en bok om pedagogik.

Citybanan får stöd i utredning

Citybanan bör byggas, inte ett tredje spår, anser regeringens utredare Hans Rode. Det är ett nederlag för regeringen som velat skrota projektet med en ny järnvägstunnel i Stockholm. Men Citybanan är den lösning som har utvecklingsmöjligheter, enligt utredningen.

Citybanan får stöd i utredning

Citybanan bör byggas, inte ett tredje spår, anser regeringens utredare Hans Rode. Det är ett nederlag för regeringen som velat skrota projektet med en ny järnvägstunnel i Stockholm. Men Citybanan är den lösning som har utvecklingsmöjligheter, enligt utredningen.

© 2025 Stockholms Fria