Stockholms Fria

Korean smälter rigida tänkesätt

Förvånande väl mottagen i det konservativa Korea. Överraskande upprörande för den svenska mellanstadiepubliken. Filmen Like a Virgin om transsexuelle tonårspojken Oh Dong-gu berör uppenbart.

– Fan vad äckligt, han är ju bög ju!
– Är det en kille eller en tjej? Varför har han smink då?
Förvirringen är total och fnissen hysteriskt nervösa när den förpubertala mellanstadiepubliken konfronteras med den koreanska filmen Like a Virgin. Här möter vi Oh Dong-gu, en ung grabb som egentligen är tjej och gör allt som står i hans makt för att spara ihop pengar till ett könsbyte. Att tävla i den ultramaskulina brottningssporten ssierum blir paradoxalt nog hans ekonomiska räddning, och närgångna bilder på dallrande svettiga kroppar varvas med högklackat, sidenklänningar och läppstift.

Regissören Hae-yeong Lee sticker inte under stol med att han blev besviken över den unga svenska publikens reaktioner och skränanden under filmen.
– Jag hade fått för mig att svenskar är så öppna. Jag menar, det är väl till och med lagligt med partnerskap mellan homosexuella här? Det var verkligen ganska deprimerande för mig, suckar 34-årige Hae-yeong Lee uppgivet, men konstaterar samtidigt att det rör sig om osäkra barn som själva är i en identitetssökande ålder.
Just därför är barn en så viktig publik för Like a Virgin, menar Hae-yeong Lee. Filmen handlar om identitetssökande i allmänhet och acceptans av sin sexualitet i synnerhet. Om kampen för att få vara sig själv. Filmen är dock inte primärt tänkt som en ungdomsfilm. Juniorfestivalen var första tillfället filmen visades för barn. I Korea är filmen tillåten från 15 år.
– Visst är ämnet kontroversiellt i Korea, bland annat har kristna grupper kallat den djävulens verk. I stort är dock reaktionerna väldigt positiva. Jag känner att jag har fått igång en dialog och fört upp ett tidigare tabubelagt ämne till ytan, fortsätter Hae-yeong Lee och berättar med stolthet om när Like a Virgin dagen innan visades på koreanska ambassaden här i Stockholm.
– Det kom fram en militär vakt efteråt, en riktigt konservativ man som kanske var född på 1950- eller 60-talet, och sa att filmen fått honom att förstå att det kanske kan bli så här för vissa, att man verkligen föds med fel biologiskt kön. Jag kände mig mycket nöjd att filmen lyckats smälta ned hans rigida tänkesätt!

Like a Virgin är Hae-yeong Lees regidebut, men han är ingen dununge inom filmbranchen. Tillsammans med kollegan Hae-jun Lee, som också är medregissör till Like a Virgin, har han skrivit manus till sju filmer. Den här gången var ämnet dock så viktigt för honom att han inte ville lämna ifrån sig det till någon annan.
Och filmen har blivit något av en succé i de länder där den visats. Men då har publiken varit medelålders. I Hongkong fick den stående ovationer, applåder och gapskratt under filmens gång. I Berlin blev han tackad av en äldre kvinna som inte förstod den engelska texten men som ändå blev så berörd att hon grät. Och Hae-yeong Lee kommer att ta med sig den unga svenska publikens reaktioner också. Med glimten i ögat avslutar han:
– Trots att jag blev arg tyckte jag att de var fantastiska. Jag älskar dem ändå, och jag älskar Sverige!

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2025 Stockholms Fria