"Hellre kollektivtrafik för trängselpengarna"
Snabbare, tätare och mer utbyggd kollektivtrafik. Det är vad Naturskyddsföreningen i Stockholm vill skapa av trängselavgifterna istället för de föreslagna satsningarna på vägbyggen.
Som svar på moderaten Carl Cederschiölds förslag till trafiksatsningar i Stockholmsregionen, som Stockholms Fria Tidning skrev om i förra numret, har Naturskyddsföreningen i Stockholm kommit med ett motförslag i rapporten Hållbara förbindelser.
– Vi vill visa på ett realistiskt och genomtänkt förslag som gynnar både samhället och miljön, säger Magnus Nilsson, trafikexpert på Naturskyddsföreningen.
I Hållbara förbindelser föreslås en omfattande utbyggnad av kollektivtrafiken under tio år, som i huvudsak ska finansieras av trängselavgifterna, som beräknas bli 1,7 miljarder per år. Föreningen vill visa på hur man kan uppnå ett hållbart transportsystem på det mest effektiva sättet.
Mycket handlar om att bygga ut spårtrafiken.
– Spårtrafiken är själva ryggraden i kollektivtrafiken, det är viktigt att den fungerar bra.
Bland annat vill man bygga ut tvärbanan från Alvik till Solna station via Ulvsunda, Sundbyberg och Solna. På så sätt knyts tvärbanan ihop även med tunnelbana och pendeltåg.
– Mycket handlar om att knyta ihop olika kommunikationer, så att människor lättare och snabbare kan ta sig fram.
Man vill även öka kapaciteten och turtätheten på Roslagsbanan och Saltsjöbanan, och förlänga Tvärbanan från Södra Hamarbyhamnen till Henriksdal. Dessutom vill man bygga tre stadsspårvägar.
– Moderna ledspårvagnar med plant insteg skulle garantera full tillgänglighet för rullstolsburna. Det är bättre och billigare att de rörelsehindrade kan använda sig av kollektivtrafiken istället för att tvingas välja färdtjänsten, säger Magnus Nilsson.
Naturskyddsföreningen vill också se att det är landstinget som har hand om trängselavgifterna. Dels för att de redan har ansvaret för kollektivtrafiken och dels för att trängselskatterna omfattar flera kommuner.
– Trängselavgifter är ju till för att minska trängseln, inte för att finansiera vägbyggen. Och människor rör sig över kommungränserna. Därför vill vi också att Essingeleden ska omfattas.
Den totala kostnaden för Naturskyddsföreningens satsning på kollektivtrafiken skulle kosta 13,7 miljarder kronor. Under tiden 2008 till 2018 skulle trängselavgifterna dra in 14 miljarder, enligt Naturskyddsföreningens beräkningar.
– Men Carl Cederschiöld kommer med ett orealistiskt förslag om vägbyggen som kommer att kosta 100 miljarder.
Peter Fäldt, ämnesråd på näringsdepartementet, säger att Cederschiölds uppdrag från regeringen var att hitta fungerande vägåtgärder.
– Jag förstår att Naturskyddsföreningen inte vill satsa på vägbyggen. Men regeringens åsikt är att låta pengarna från trängselskatterna gå till vägbyggen. Så det finns nog ingen återvändo, säger Peter Fäldt.
