• Det går utför i Psychosis 4.48.
Stockholms Fria

Nakenheten irriterar i störande självmordspjäs

När Teater Giljotin iscensätter den brittiska dramatikern Sarah Kanes sista pjäs klär skådespelerskan Tatyana Maneva av sig på underkroppen redan efter tio minuter. Det är effektfullt med tanke på textens innehåll. Hon står där i strumpor, skor, skjorta och kavaj men utan byxor och trosor, och när den första förvåningen har lagt sig infinner sig en stark känsla av sårbarhet. Som när man drömmer att man har glömt att ta på sig byxorna.

Det är störande på samma sätt som texten är störande. Klockan 4:48 är den tid då flest självmord begås, och texten är som ett långt självmordsbrev - full av självförakt, men också av en förtvivlad längtan. Att Sarah Kane tog livet av sig efter att ha skrivit pjäsen har gett den en viss kultstatus.

Att stå med rumpan bar är inte sexuellt laddat på samma sätt som att visa brösten. Därför blir jag besviken när Maneva längre fram i pjäsen klär av sig precis allt. Jag kan inte bortse från känslan av att regissören vill locka och kittla publiken lite grann - trots att kvinnan på scenen är som ett öppet sår. Jag tror att texten hade kommit fram starkare om hon hade behållit kläderna på överkroppen.

Jag läste Einar Heckschers svenska översättning av 4:48 Psychosis några veckor innan jag såg pjäsen och undrade om ensemblen tänkte behålla hans träiga formuleringar. Därför var det en lättnad när jag såg den finstilta texten på flyern: spelas på engelska. Och den högstämda tonen i texten passar väldigt bra på riktigt brittisk engelska. Tatyana Maneva bryter på bulgariska, vilket gör vissa meningar svåra att uppfatta, men hon ska ändå ha en eloge för sitt mod att stå där, bokstavligen alldeles naken.

Youlian Tabakovs scenografi består av ett slutet rum med vita väggar och golv i kakel - lätta att torka av.

Mitt på väggen sitter en lucka och mellan skådespelarna och publiken sitter knappt urskiljbara snören som med hjälp av Anders Shorty Larssons vackra ljussättning ibland ser ut som ljusdetektorer.

I en scenbild begriper jag nästan Tatyana Manevas nakenhet - för då är ljuset så vackert att hon ser ut att vara hämtad från en gammal målning.

Fakta: 

TEATER:
4:48 Psychosis

Av: Sarah Kane

Scen: Teater Giljotin

Regi: Iliya Bekirov

Skådespelare: Tatyana Maneva och Juliana

Saiska

Scenografi och kostym: Youlian Tabakov

Ljus: Anders Shorty Larsson

Musik: Rikard Borggård

När: 4:48 Psychosis spelas på Teater Giljotin till

och med den 24 oktober.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Fransk ghettoroman av ung debutant

Snacka om tajming. Faïza Guènes (född 1985) debutbok kom ut strax före kravallerna i Paris och blev en stor succé i Frankrike. Nu är det svenskarnas tur att läsa om 15-åriga Doria som lever med sin mor i en ghettoliknande förort utanför Paris. Jag har bara sett dessa bostadsområden på tv, men såvitt jag vet får de våra svenska motsvarigheter att likna Djursholm.

Can ger perspektiv på livet

Mustafa Can är en ovanlig skribent i Sverige. Inte bara för att han är född utanför Sveriges gränser, utan också för att han inte är det minsta ironisk. Ofta är han en hårsmån från att trilla rakt ner i klichéträsket, men inte en enda gång faller han över kanten. Kanske beror det på att han skriver direkt från hjärtat, utlämnande och personligt, men samtidigt allmängiltigt.

Fria.Nu

Sorglig och hisnande på samma gång

Cecilia Davidsson har etablerat sig som kritikerälskad novellist. Med sin ordknappa, Raymond Carver-inspirerade stil blev hon en av 1990-talets mest uppmärksammade debutanter. Det sista Cecilia Davidsson gör är att skriva någon på näsan.

En bladvändare, men ingen bra roman

Peter föds i England i början av 1960-talet och får först vid 16 års ålder veta att hans biologiske far är östtysk. Hans mor vet varken vad fadern heter eller om han lever, och järnridån står mellan dem.

© 2025 Stockholms Fria