Den sjuka kroppens retorik, åtrå och läsbarhet
När jag tänker på att man har velat ge Augustpriset till en kalkonroman av Bengt Ohlsson och inte till Karin Johannisson blir jag arg. Karin Johannissons Tecknen är inte bara viktig för sitt innehåll, den är framför allt viktig för sin form. Språket i Tecknen är gränsöverskridande vackert, kontinentalt och genusrelaterat.
Fotografierna som illustrerar texten för oss till en annan tid, men förhållandena i och utanför den sjuka lekamen är desamma. Stanken av sjukt kött, lukten av sönderslitna kroppar omöjliggör inte möten mellan människor.
Tecknen är en historia om medicinmän som behärskar sina mänskliga äckelkänslor inför lorten och sjukdomsstanken för att undersöka sjuka, men också om läkare som klassificerar människor som mindervärdiga.
'Den gamla världens kropp är släkt med kosmos. Den nya världens kropp är autonom men ensam' skriver Karin Johannisson i boken Kroppens tunna skal.
Men i kärlek och i sjukdom är kroppen inte alltid ensam. I Tecknen blir kroppen en mosaik av kött som söker bot, genom sina intima och osägbara ord och genom möten med en annan kropp: läkarens.
Läkarens sätt att undersöka patienten har förändrats under historiens lopp. Om patienten sover, måste läkarens sinnen vara totalt vakna. Än i dag använder läkare känseln och hörseln när de ställer diagnos. I andra delar av världen används smaken och lukten också, men i vår del av världen har dessa sinnen förlorat sitt diagnostiska värde.
Men det finns något ännu mer fascinerande i Johannissons skönlitterära analys. Läkarens kropp möter ibland patientens som en älskares. Den sjuka kroppen, som äcklar även älskaren, finner en vän i läkarens kliniska närmande. Läkaren är åskådare, men det är patienten som fascinerar och väcker åtrå.
LITTERATUR:
Tecknen (Läkaren och konsten att läsa kroppar)
Författare: Karin Johannisson
Bokförlag: Norstedts