Stockholms Fria

Speglingar i färg från en svunnen tid

Yevonde Cumbers, mer känd som Madame Yevonde, intar något av en särställning bland kvinnliga fotografer från det förra seklet. Under 1930-talet var hon en av de första som experimenterade med färgfotografi, med den i dag försvunna Vivexmetoden. Vivexmetoden innebar att tre svartvita separationsnegativ exponerades samtidigt genom ett blått, ett grönt och ett rött filter. Framkallningsprocessen var både tidskrävande och komplicerad, vilket även motivvalen återspeglar. Det är noggrant genomtänkta kompositioner, ofta nära besläktade med måleriets bildspråk.

Sin största framgång nådde Madame Yevonde med bildserien Gudinnor och andra, som också är utställningens höjdpunkt. Under en maskeradbal med antikt tema i London fick hon idén att låta välkända societetskvinnor posera som gestalter från grekisk och romersk mytologi. Porträtten är närgångna och intensiva. De klara färgerna understryker gudinnornas styrka och transparent blå film över lampor och objektiv bidrog till att ge de avbildade ett marmorlikt utseende. Det finns ett emancipatoriskt drag i bilderna, men också någonting konservativt. Skönheten blir det överordnande syftet, medan frigörelsen mest tycks tjäna ett estetiskt syfte. Samtidigt väcker bilderna frågor.

Madame Yevonde var hängiven suffragett, men de överklasskvinnor hon fotograferade befann sig fjärran från hennes feministiska och socialistiska sympatier. Madame Yevondes gudinnor inbjuder till spekulation, och det är lätt att försöka läsa in allegoriska dimensioner i dem.

Andra världskrigets utbrott innebar slutet för Vivexmetoden, då krigsindustrin gjorde anspråk på de kemikalier som framkallningen krävde. Madame Yevonde tilltalades aldrig av de nya färgkopieringsmetoder som kom efter kriget, och arbetade fram till sin död 1975 med svartvitt fotografi.

Fakta: 

Fotografi
'Be original or die' - Madame Yevonde

Plats: Kulturhuset, Galleri 3

Fotografi
'Be original or die' - Madame Yevonde

Plats: Kulturhuset, Galleri 3

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Dansbanekultur i Plattans skugga

Darya och Månskensorkestern förvandlade i onsdags Brunkebergstorg till en äkta finsk dansbana och bjöd sannolikt på Kulturfestivalens höjdpunkt.

Bygger högkvarter för queerrörelsen

I en källare på Södermalm rustas som bäst för vad arrangörerna hoppas ska bli navet i Stockholms ickenormtiva kulturliv. Varje rörelse behöver en bas att operera från. I slutet av augusti får den queerfeministiska sin när Högkvarteret öppnar.

Ministermöte stänger Moderna

Från den sista augusti till den 7 september håller Moderna museet och Arkitekturmuseet stängt. För allmänheten. EU:s utrikesministrar har lånat institutionerna för att under informella omständigheter kombinera kulturupplevelser med världspolitik.

Skrämmande brutalitet och besynnerlig berättelse

Jag hade sett fram emot den svenska premiären av Johnny Mad Dog. Med en rollbesättning av tidigare barnsoldater och producenten Mathieu Kassovitz – mannen bakom lysande Medan vi faller – vid sin sida ville den enligt egen utsago sanningssökande regissören Jean-Stéphane Sauvaire skildra det liberiska inbördeskrigets vansinne och den dynamik som förvandlar manipulerade barn till ursinniga mördare.

Träder över flummighetsgränsen

Första gången jag hörde Göteborgsbandet Kultiration var i samband med att gruppens andra album, Grogrund, släpptes 2005. Fördomar kan fungera som ett effektivt hörselskydd, men den genretypiska andligheten till trots var jag snabbt tvungen att kapitulera. Marcus Berg sjöng om att tåga ut ur Babylon och om att odla jorden som om han trodde på vartenda ord, som om han bodde i en värld där varken trådlöst internet eller iphones existerade. Och vem uppskattar inte en god saga?

Fria.Nu

© 2025 Stockholms Fria