Stockholms Fria

Konsten är tillbaka på Vårsalongen

Förra året var konsten inte välkommen på Liljevalchs Vårsalong. In kom - som en lyhördhet inför det statligt proklamerade Designåret - design, fast tolkningen av begreppet var tack och lov generös. I år är konsten tillbaka i sällskap av foto, konsthantverk, mode, grafisk design, slöjd och snickeri.

Idén med Vårsalongen är mångfald, men det är en ordentlig, lite tråkig utställning med skarpa gränser mellan salarna. Måleri här, mode där och tokstollarna där borta där Johan Kärrman radar upp Ingemar Stenmarks 86 världscupsegrar och utskrifter av segerintervjuerna.

Bland de 1 176 sökande till Vårsalongen antogs 51 konstnärer (två tredjedelar kvinnor) och sju grupper. Proffsen från Stockholm och Göteborg dominerar. Det är som om det inte ens fanns konsthögskolor i Umeå eller i Malmö längre.

Det första besökaren möter är Konstrea. På vernissagedagen i fredags slogs publiken om målningar på masonit för 199,90 kronor. 'Max en per kund', står det på tältet i konsthallens skulptursal. Målningarna säljs osignerade och man får gissa vem som målat vad. Idén är att man inte ska stirra på signaturen, utan på bilden. Jag vet inte om konstköpare i gemen stirrar på den, mer än de få som spekulerar.

Konstrean är mer ett jippo än ett inlägg i konstdebatten. Det gamla slagordet 'Konsten till folket' är hedervärt, men i dag är konstens fokus mer på utställningar än på tavelförsäljning. Och vad är budskapet om inte 'Måla billigare, konstnärer!'.

Ironiskt nog är en välbärgad konstnär som Ernst Billgren idégivare. Han har råd att vara 'billig'.

Spektakulär är Gisela Schinks installation av 400 väskor med titeln Jag orkar inte knulla längre. Vill du ha en väska?. Väskorna som är i bomullstyg är upphängda efter väggarna i en av de stora salarna. Konstnären har stämt färger och massverkan väl. Men verket bygger på sin titel, en desperat bön tillkommen i ögonblicket av instängdhet och en vädjan om att få vara sig själv, att hitta fler sätt att mötas, att slippa upprepningen och vanan - vantrivseln som blommar upp i ett trängt läge.

Jag tycker att måleriet och fotot ger mest behållning. Angelica Kristenson Aurelius tre kvinnoporträtt har en eftersinnande ton både i sättet att måla och i tolkningen av dessa tre livsödens svårigheter och det bekymmer livet är.

Jan Edlunds Ankomst beskriver tre flickor som anländer till livet i form av en schweizisk alpdal som breder ut sig som en bild - inte som i livet. De lever ännu i tiden före besvikelserna. Samtidigt erinrar konstnären om de förförande bilder som idylliserar världen. Alpdalen skulle såväl Hitler som Stalin satt högt.

Fågelmöte kallar Christina Olivecrona sin svit målningar. Mötena framstår som en poetisk kurragömmalek mellan människa och fågel. Ett abstrakt uttryck ligger nära i Peter Wiklunds målningar och hans Grönt hus är en intressant undersökning av perspektiv och seende.

Fotografiet är mer moget i år än på länge. Till de intressanta hör Emma Kihl. Motivet i hennes två Books of mortality, är böcker i bokhyllan. Spänningen uppstår mellan titlar som Pesten och En helt vanlig familj. Här kan man leta efter kombinationer som ger utslag på den egna emotionella kartan. Nygårds Karin Bengtssons foton av pojken som grubblar och kvinnan som står vid ett hus rymmer en långsamhet, nästan som om ögonblicket stannat.

Att träffa sig själv som barn. Vilken tanke! Att vara där med föräldrar och syskon, höra deras röster, känna atmosfären. Éva Mag har i sina fotomontage tagit plats i familjealbumet och blåser tillsammans med sig själv ut födelsedagstårtans ljus, är med på utflykten och träffar släkten. Metoden ger säkert insikter, men bilderna gestaltar också avståndet i spannet mellan då och nu.

Martin Nordströms foto Light Men, Children and Dogs balanserar på en avgrund. Motivet ser ytligt ut som en sentimental porslinsfigurgrupp. Men motivet är tre nakna män tätt tillsammans med två små nakna pojkar och två vita pudlar. Fotot är softat till paradiskänsla. En manlig, oskuldsfull (?) dröm som inte får drömmas?

Ett udda verk är Thérèse Kristianssons Verktygslåda för två motorsågar och en yxa, ett snickeri som i sin praktiska opraktiskhet och fumliga finish gör ett hjärtskärande intryck - varför har jag svårt att fatta.

Fakta: 

Konst: Vårsalongen
Med: 51 konstnärer och 7 grupper
Var: Liljevalchs konsthall i Stockholm
När: Pågår till och med 12/3

Konst: Vårsalongen
Med: 51 konstnärer och 7 grupper
Var: Liljevalchs konsthall i Stockholm
När: Pågår till och med 12/3

Konst: Vårsalongen
Med: 51 konstnärer och 7 grupper
Var: Liljevalchs konsthall i Stockholm
När: Pågår till och med 12/3

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Jakt på kopians väsen

Den amerikanska konstnären Elaine Sturtevant har i över 50 år kopierat andras konstverk. Själv talar hon om att repetera. På Moderna museet i Stockholm kan man nu se välkända verk av Wahrol, Beuys eller Duchamp – som hon gjort!

Kolonialismen – en överlevare i det nya Europa

På Index i Stockholm rotar Runo Lagomarsino bland kolonialismens tecken och tänkesätt. Han har också tapetserat om galleriet och väggarna är nu starkt rosa. Tapeterna är ett av verken, men mönstret är format av den spanske conquistadoren Pizarro, som på 1500-talet erövrade Inkariket.

Utflykt i okända världar

Den finska konstnären Eija-Liisa Ahtila är en internationellt framgångsrik filmare som arbetar med skådespelare, till vilka hon räknar djuren som medverkar. På Moderna museet kan man nu se hennes utställning Parallella världar. Många av Athilas verk visas i flera projektioner i ett rum. I dessa flerkanaliga filmer ligger en del av hennes landvinningar: vi ser en människa, samtidigt som vi ser vad hon ser och dessutom något i det rum hon befinner sig i. När uppmärksamheten flyttas från en projektion till en annan känns det som poesi eller dans. Rum och tider blandas samman och drömmar rör sig obehindrat genom vardagliga scener. Detta obehindrade är Ahtilas konstnärliga styrka.

Kitschig Vårsalong med få ljusglimtar

Ibland blixtrar det till när verkligheten kopplas till konsten. Ett fint exempel är Ruben Wättes västar Samhällsproblem, ett av de ganska få intressanta verken på Liljevachs vårsalong 2012. Ruben Wätte har stöpt om MC-gängens skinnvästar och gett tuffa och hårda symboler anpassade till tänka personalvästar för Migrationsverket (en vakande kobra), Försäkringskassan (örn angriper person i rullstol) och Arbetsförmedlingen (handklovar, gem och pennor). Ruben Wätte bor i Järna och studerar på Konstfack i Stockholm.

Konst som utforskar solidaritetens gränser

Med filmen och konsten som verktyg undersöker Konsthall C i Hökarängen frågor om solidaritet och politisk handling, om vänsterns möjligheter att skapa en bättre värld. Utställningen har byggts kring filmen En ömsesidig sak av Petra Bauer, Marius Dybwad Brandrud och Kim Einarsson, som handlar om Israel-Palestinakonflikten. I filmen intervjuas sju kvinnor, som representeras av skådespelare. Trots försiktiga frågor är kvinnorna måna om att berätta och diskutera konflikterna i sina liv, konflikter som i hög grad har kopplingar till Israel-Palestinakonflikten.

© 2025 Stockholms Fria