Musikjournalistik finner nya grepp
En del av musikjournalistiken har spelat ut sin roll, har det påpekats i samband med Novells lansering. Rapportering om kommande konserter, skivsläpp eller bara det att förmedla ny musik har hittat nya forum på internet. Novell vill vara en annorlunda musiktidning som lyfter fram de andra sidorna av musiken, det vill säga fokusera på berättelserna och skeendena runt omkring lika mycket som på musiken själv. Befriad från både referensdroppande och recensioner är Novell som en liten oas i popmusikens ofta narcissistiska värld.
Tidskrift
Novell nr 1
Där en tidskrift i vanliga fall lockar med ett eller två intressanta reportage innehåller Novell i sitt första nummer en hel räcka. Clara Bergström har träffat Kim Ki O i Istanbul, två väninnor som fått ett fan i Jens Lekman och förutom att turnera med svensken kämpar för att få spela i väst trots politiska hinder. Jonas Lennermo möter Bollywoods giganter i en ambitiös artikel om en miljardindustri där film och musik inte kan särskiljas, och där de inblandades pragmatiska inställning till branschen tycks smitta av sig på journalisten, som sprider lakoniska iakttagelser omkring sig. I en mycket rörande text träffar Adam Svanell medlemmar ur gamla Östersundsbandet Lola Barbershop. Bandets sångare omkom i en bilkrasch på väg till Hultsfredsfestivalen för två år sedan. De kvarvarande medlemmarna spelar idag under namnet Autisterna, och i deras musik lever minnet av barndomsvännen fortfarande kvar.
Novell inleds med det något oväntade greppet att låta Johan Staël von Holstein lyssna på ny musik, däremot säger entreprenörsprofeten precis det man kunde vänta sig. Vidare kartläggs 80-talet enligt Stockholms exil-ester där bland andra Teet Serotkin och Andres Lokko var tongivande, Adam Tensta följs plankande på tunnelbanan mot sitt gig på Hovet och vi får en grundlig studie i dj:n Alex Morenos arbetsrutiner, från stekar-Stureplan till klubbkomplex ute i landet. Också det ett otippat uppslag som tyvärr gräver ner sig i lite för många detaljer.
Att åka till New York för att prata feminism, shoppa och dricka drinkar med Marit Bergman under förevändningen att Fittstimantologin firar tio år känns däremot lite sökt, även om själva samtalet bitvis är givande.
Novells upplägg är på sätt och vis klassiskt med kortare intervjuer de första sidorna (samt ett ”avslöjande” om skådespelaren Jonas Karlssons okända bakgrund), medan de sista fylls av fyra skribenters mer personliga reflektioner och musiktips. Men anslaget pekar tydligt mot att man vill något mer, och att man också kan åstadkomma det.
