• Winds nest.
Fria.Nu

Tillbaka till naturen med osaliga andar

I vår tid tycks naturen hotfull. Björnar och vargar lockar fram enkla lösningar: skjut dem! Tidningarna skriver spaltmeter om mördarsniglar, skrakar, björnlokor, getingplågan och fästinghot. Det är som krig. Naturen tycks inte angå människan längre. Kvar är skal och sken, ibland en kommersiell kliché som svensk midsommar.

Kan man upprätta ett samförstånd mellan människa och natur i vår tid? Det är den finska konstnären Riitta Päiväläinens fråga med de fotografier hon visar på Konstcentrum i Gävle och senare i höst (12/10-26/11) även i Haninge.
Motiven är installationer av begagnade kläder i naturen. Riitta Päiväläinen formar kläderna som skulpturer - sprider gula skjortor över en rotvälta med uttrycksfulla ärmar som vore de inbegripna i hemligt samtal, bygger upp en skärm av röda klänningar mot skogen, eller låter svarta kläder på ett fält bilda en sinnrik struktur, som kan påminna om en brudkrona eller en skock korpar eller gamar. Eller varför inte om det gamla finska sättet att torka tvättkläder - hellre slänga upp dem på en buske eller i ett träd än att spänna upp ordentliga tvättlinor...
Vilka är de? Är de älvor, saliga eller osaliga andar, minnen, levande eller döda själar i träden, borta i skogsbrynet eller på fälten?
Skärmen av klänningar framför myrlandets skog (Facade) antyder främlingskapet, hindren. I Winds Nest har svarta tygbitar fångade i oskärpa intagit en vindpinad björk, och i Nest formligen övermannar de svarta gestalterna trädkronan som fåglar eller en samling liemän som slagit sig ner för en paus i sitt tunga arbete. I andra bilder tycks de svarta gestalterna inbegripna i riter, danser eller samtal.

Det är inte det minsta surrealistiskt, utan har den realistiska ton som samtidens finska foto och videofilm behåller även i sina djup och mångtydigheter. Det finns ingen motsättning mellan de mer eller mindre icke-föreställande klädskulpturerna och det realistiskt skildrade landskapet. Mötet blir harmoniskt. På det viset öppnar konstnären ögonen för något som både tycks totalt främmande och oklart välbekant, som ur en dröm eller som diffusa, hopflutna minnesbilder.
Ibland sägs det att det är mycket små genetiska skillnader mellan människa och schimpans. Men man brukar stanna där. Att närma sig detta känslornas universum - som vi kanske delar med djuren - motverkar den materiella världens begränsningar och tristess. Riitta Päiväläinens gestalter anropar, som jag ser det, med en undran om människan minns naturen. Kan vi ana hur det var att leva i skogar och på myrar och då världen - låt vara genom ibland mindre pålitliga sinnen - tycktes full av liv och tecken, av andar, älvor, drömmar och av de dödas närvaro?
Om det varit så kan vi inte veta. Men om inte, vad är det då för välbekanta figurer Riitta Päiväläinen funnit? Vilka är de?

Fakta: 

Riitta Päiväläinen
Var: Gävle Konstcentrum
När: 26/8-5/10

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Jakt på kopians väsen

Den amerikanska konstnären Elaine Sturtevant har i över 50 år kopierat andras konstverk. Själv talar hon om att repetera. På Moderna museet i Stockholm kan man nu se välkända verk av Wahrol, Beuys eller Duchamp – som hon gjort!

Kolonialismen – en överlevare i det nya Europa

På Index i Stockholm rotar Runo Lagomarsino bland kolonialismens tecken och tänkesätt. Han har också tapetserat om galleriet och väggarna är nu starkt rosa. Tapeterna är ett av verken, men mönstret är format av den spanske conquistadoren Pizarro, som på 1500-talet erövrade Inkariket.

Utflykt i okända världar

Den finska konstnären Eija-Liisa Ahtila är en internationellt framgångsrik filmare som arbetar med skådespelare, till vilka hon räknar djuren som medverkar. På Moderna museet kan man nu se hennes utställning Parallella världar. Många av Athilas verk visas i flera projektioner i ett rum. I dessa flerkanaliga filmer ligger en del av hennes landvinningar: vi ser en människa, samtidigt som vi ser vad hon ser och dessutom något i det rum hon befinner sig i. När uppmärksamheten flyttas från en projektion till en annan känns det som poesi eller dans. Rum och tider blandas samman och drömmar rör sig obehindrat genom vardagliga scener. Detta obehindrade är Ahtilas konstnärliga styrka.

Kitschig Vårsalong med få ljusglimtar

Ibland blixtrar det till när verkligheten kopplas till konsten. Ett fint exempel är Ruben Wättes västar Samhällsproblem, ett av de ganska få intressanta verken på Liljevachs vårsalong 2012. Ruben Wätte har stöpt om MC-gängens skinnvästar och gett tuffa och hårda symboler anpassade till tänka personalvästar för Migrationsverket (en vakande kobra), Försäkringskassan (örn angriper person i rullstol) och Arbetsförmedlingen (handklovar, gem och pennor). Ruben Wätte bor i Järna och studerar på Konstfack i Stockholm.

Konst som utforskar solidaritetens gränser

Med filmen och konsten som verktyg undersöker Konsthall C i Hökarängen frågor om solidaritet och politisk handling, om vänsterns möjligheter att skapa en bättre värld. Utställningen har byggts kring filmen En ömsesidig sak av Petra Bauer, Marius Dybwad Brandrud och Kim Einarsson, som handlar om Israel-Palestinakonflikten. I filmen intervjuas sju kvinnor, som representeras av skådespelare. Trots försiktiga frågor är kvinnorna måna om att berätta och diskutera konflikterna i sina liv, konflikter som i hög grad har kopplingar till Israel-Palestinakonflikten.

© 2025 Stockholms Fria