Stockholms Fria

Trendanpassad vårsalong

Liljevalchs Vårsalong 2009 är som en Finlandsfärja: stor, kommersiell, jämn och säker – men med svår slagsida åt konventionell gallerikonst. Den som hoppats på att årets jury, fyra namnkunniga gallerister, skulle ta ut svängarna måste bli besviken. Publiken bjuds på mycket måleri man känner igen, sådant som David Hockney, Karin Mamma Andersson, Jochum Nordström och andra redan gjort bättre.

Jag ser i pressmaterialet att 1187 kvinnor och 638 män sökte till Vårsalongen, men att 69 kvinnor och 99 män antogs. Detta urval går helt mot alla tendenser under de senaste åtta-tio åren, då kvinnor generellt haft det mest intressanta att säga i sammanhang som detta. Så det har blivit männens salong. Pinsamt. För mycket är snällt och trendanpassat, konst mitt i stora farleden, långt från blåsväder och främmande kuster. Och också en indirekt bekräftelse på att galleristerna vet bäst: det ska se ut som det ser ut hos oss!

Dessutom lider salongen av den svårfångade sjukan att den ska se ut som en jury tänker sig att en salong ska se ut. Ett avsnitt ska exempelvis handla om folkkonst. Men det är konst som ser ut som folkkonst – med inte mindre än tre verk med tomtar, varav två med sexinslag. Lite charmigt är det när den ena tomtekvinnan i Ingela Törnstens Kvinnligt initiativ tar den andra på bröstet, men konst?

I år måste man göra plats för naturmotiven. Men det är problematiskt. En del tar vid där måleriet var för 50 år sedan, men majoriteten framställer naturen som sceneri, ofta i blyerts och som något konstigt och främmande. Ett patetiskt försök har till och med titeln Försoning och ett annat lika dammigt i papier-maché heter faktiskt Dead calm in cruel nature.

Det finns nu en del att glädjas åt. Ilona Huss Wallin iscensätter Hamlet i en film med tama råttor som aktörer i en modell i slottsmiljö. Råttorna rusar upp och ner för trappor, nosar i salongerna och jagar varandra. Då och då fälls repliker ur Hamlet in i bilden. Det är roligt, men också djupsinnigt om vår tids frejdiga deltagande i det vi tror vara ett drama, men som ofta blir såpigt inskränkt.

Fotografen Ville Lenkkeri visar medkännande foto av människor som inte får plats i välfärdssamhället, Anders Romare ser städerskan i den chicka miljön och Berit Fradera har med collaget Stock market skapat ett murliknande stadslandskap av börssidor ur Dagens Nyheter.

Hoppsan, lite samhällskritik! tänker man, för det är verkligen ont om den varan.

Det är uppfriskande att se Tord Larssons skrotskulptur av en ilsken tjur (Se rött), mitt i en av Liljevalchs stora salar, medan Roland Perssons hund i silikon står för motsatsen där den ängsligt försöker gömma sig under det som finns till hands, en plastsäck och en trasig kartong.

Marc Rayner (med australisk bakgrund) bidrar med två verk, nyexpressiva målningar som smakar New York och 1980-tal, då Jean-Michel Basquiat var mästaren och graffitin och Jimi Hendrix viktiga referensramar.

Inför Anna-Karin Brus precisa, svartvita måleri med förlaga i 1600-talets vanitasbilder om livets förgänglighet kan man bli stående. I Cat and mouse dyker kattungen upp vid blomsteruppsättningen som musen vaktar. Ur hennes bo i buketten tittar en musunge fram. Precist skildrad är också Staffan Hagmans rapport från Bandhagen med husmodell, gräsmatta och bilar på infarten.

Man kan ge sig ut på jakt efter salongens verkliga innehåll, de verk som är skapade ur ett behov av att säga något, en spännande färd där man får testa sin konstsyn och pröva frågan: Är detta konst eller ser det bara ut så?

Fakta: 

Konst

Vårsalongen 2009

Var Liljevalchs Pågår t o m 29/3

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Jakt på kopians väsen

Den amerikanska konstnären Elaine Sturtevant har i över 50 år kopierat andras konstverk. Själv talar hon om att repetera. På Moderna museet i Stockholm kan man nu se välkända verk av Wahrol, Beuys eller Duchamp – som hon gjort!

Kolonialismen – en överlevare i det nya Europa

På Index i Stockholm rotar Runo Lagomarsino bland kolonialismens tecken och tänkesätt. Han har också tapetserat om galleriet och väggarna är nu starkt rosa. Tapeterna är ett av verken, men mönstret är format av den spanske conquistadoren Pizarro, som på 1500-talet erövrade Inkariket.

Utflykt i okända världar

Den finska konstnären Eija-Liisa Ahtila är en internationellt framgångsrik filmare som arbetar med skådespelare, till vilka hon räknar djuren som medverkar. På Moderna museet kan man nu se hennes utställning Parallella världar. Många av Athilas verk visas i flera projektioner i ett rum. I dessa flerkanaliga filmer ligger en del av hennes landvinningar: vi ser en människa, samtidigt som vi ser vad hon ser och dessutom något i det rum hon befinner sig i. När uppmärksamheten flyttas från en projektion till en annan känns det som poesi eller dans. Rum och tider blandas samman och drömmar rör sig obehindrat genom vardagliga scener. Detta obehindrade är Ahtilas konstnärliga styrka.

Kitschig Vårsalong med få ljusglimtar

Ibland blixtrar det till när verkligheten kopplas till konsten. Ett fint exempel är Ruben Wättes västar Samhällsproblem, ett av de ganska få intressanta verken på Liljevachs vårsalong 2012. Ruben Wätte har stöpt om MC-gängens skinnvästar och gett tuffa och hårda symboler anpassade till tänka personalvästar för Migrationsverket (en vakande kobra), Försäkringskassan (örn angriper person i rullstol) och Arbetsförmedlingen (handklovar, gem och pennor). Ruben Wätte bor i Järna och studerar på Konstfack i Stockholm.

Konst som utforskar solidaritetens gränser

Med filmen och konsten som verktyg undersöker Konsthall C i Hökarängen frågor om solidaritet och politisk handling, om vänsterns möjligheter att skapa en bättre värld. Utställningen har byggts kring filmen En ömsesidig sak av Petra Bauer, Marius Dybwad Brandrud och Kim Einarsson, som handlar om Israel-Palestinakonflikten. I filmen intervjuas sju kvinnor, som representeras av skådespelare. Trots försiktiga frågor är kvinnorna måna om att berätta och diskutera konflikterna i sina liv, konflikter som i hög grad har kopplingar till Israel-Palestinakonflikten.

© 2025 Stockholms Fria