Fria.Nu

En uppgiven estet

Andreas Gursky är fotokonstens megastjärna. Hans två foton av interiören i en lågprisaffär såldes 2001 för 3,3 miljoner dollar på en auktion, ett rekord som står sig. Hans berömmelse grundar sig på jättebilderna av stora hus, evenemang med mycket publik, turister i landskap och den västerländska modernitetens miljöer omplacerade till nyrika samhällen på olika håll i världen. Människorna ses ofta på stort avstånd.

Moderna museet speglar nu Gurskys 30-åriga karriär. Uppgiften hade varit omöjlig på grund av bildernas stora format, om man inte som Moderna hade valt att visa ett mindre antal bilder i originalformat och de övriga i mer hanterlig storlek.

Han började hemmavid och fotograferade gasspisen, de gamla på byvägen och åskådarna till de lyftande planen vid hemstaden Düsseldorfs flygplats. I takt med att karriären tog fart har arbetsfältet vuxit. Han skildrar lyxhotellet i Shanghai, börsen i Kuwait, ett laboratorium 1 000 meter under jord i Japan eller en Madonnakonsert. Han har sagt att han vill göra en encyklopedi om världen.

Under årtiondena efter andra världskriget skapade Magnums fotografer andra bilder, en encyklopedi om världens politiska och sociala konflikter. Gursky skildrar starkt likriktningen när världens börsmäklare, biltävlingar, bankpalats och slitna bostadskomplex konvergerar mot det västerländska sättet att ordna världen.

Men var är konflikterna, friktionerna, sorgerna, människornas ansikten? Varför visar han bara moderniteten som ockuperar öknen, affärerna och arbetsplatserna – och inte globaliseringsförlusterna, världarna som försvinner? Han fångar landskapskitsch i Bahrain, James Bond Islands, konstgjorda öar som ska göra verklighet av film, men inte Gulfstaternas gästarbetare. Han tycks ointresserad av fotot som dokument.

Man ska främst se Andreas Gursky som estet som längtar till forna tiders måleri och som mest intresserar sig för former och färger. Han söker de horisontala linjerna som om världens kaos får honom att retirera till fast mark. Han fascineras av människomassor på avstånd, men tycks skrämmas av massans latenta hot.

Filmkonsten uppvisar masscener från Eisenstein och Riefenstahl till Hollywoods dans- eller krigsfilmer. Det vanliga är att massan gestaltar eller betonar känslor och viljor, men hos Gursky tycks massan behöva kontrolleras. Han tycks inte hemma i världen. Kanske känns det lugnare att fotografera välkontrollerade propagandatrupper i Pyongyang än invånarna i Bombays kåkstäder – men det blir definitivt tråkigare bilder.

Andreas Gursky drar sig inte för att manipulera fotografierna genom att ta bort hus och människor eller lägga ihop många foton för att få renare bilder. Ett exempel är Biblioteket (Stockholms stadsbibliotek) där både människor och delar av interiören tagits bort. Ett annat exempel är Depå, som visar servicepersonalen kring två Formula 1-bilar. Publiken är hämtad från Shanghai, medan människorna på marken är från Nürnburgring. Det spelar ingen roll – läktarna är ritade av samma arkitekt. Dessutom manipulerar Gursky servicepersonalen till att bli lika välkomponerad som människorna i Uccellos Slaget vid San Romano från 1455, eller i Gericaults Medusas flotte (1819).

Men man kan i dag kräva mer av en konstnär med globala ambitioner. Globalisering, är det bra eller dåligt? Jag tror inte att Andreas Gursky förstår frågan, att han inte känner för den.

Fakta: 

Konst

Arbeten 80–08

Vem Andreas Gursky Var Moderna museet Pågår t o m 3 maj

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Jakt på kopians väsen

Den amerikanska konstnären Elaine Sturtevant har i över 50 år kopierat andras konstverk. Själv talar hon om att repetera. På Moderna museet i Stockholm kan man nu se välkända verk av Wahrol, Beuys eller Duchamp – som hon gjort!

Kolonialismen – en överlevare i det nya Europa

På Index i Stockholm rotar Runo Lagomarsino bland kolonialismens tecken och tänkesätt. Han har också tapetserat om galleriet och väggarna är nu starkt rosa. Tapeterna är ett av verken, men mönstret är format av den spanske conquistadoren Pizarro, som på 1500-talet erövrade Inkariket.

Utflykt i okända världar

Den finska konstnären Eija-Liisa Ahtila är en internationellt framgångsrik filmare som arbetar med skådespelare, till vilka hon räknar djuren som medverkar. På Moderna museet kan man nu se hennes utställning Parallella världar. Många av Athilas verk visas i flera projektioner i ett rum. I dessa flerkanaliga filmer ligger en del av hennes landvinningar: vi ser en människa, samtidigt som vi ser vad hon ser och dessutom något i det rum hon befinner sig i. När uppmärksamheten flyttas från en projektion till en annan känns det som poesi eller dans. Rum och tider blandas samman och drömmar rör sig obehindrat genom vardagliga scener. Detta obehindrade är Ahtilas konstnärliga styrka.

Kitschig Vårsalong med få ljusglimtar

Ibland blixtrar det till när verkligheten kopplas till konsten. Ett fint exempel är Ruben Wättes västar Samhällsproblem, ett av de ganska få intressanta verken på Liljevachs vårsalong 2012. Ruben Wätte har stöpt om MC-gängens skinnvästar och gett tuffa och hårda symboler anpassade till tänka personalvästar för Migrationsverket (en vakande kobra), Försäkringskassan (örn angriper person i rullstol) och Arbetsförmedlingen (handklovar, gem och pennor). Ruben Wätte bor i Järna och studerar på Konstfack i Stockholm.

Konst som utforskar solidaritetens gränser

Med filmen och konsten som verktyg undersöker Konsthall C i Hökarängen frågor om solidaritet och politisk handling, om vänsterns möjligheter att skapa en bättre värld. Utställningen har byggts kring filmen En ömsesidig sak av Petra Bauer, Marius Dybwad Brandrud och Kim Einarsson, som handlar om Israel-Palestinakonflikten. I filmen intervjuas sju kvinnor, som representeras av skådespelare. Trots försiktiga frågor är kvinnorna måna om att berätta och diskutera konflikterna i sina liv, konflikter som i hög grad har kopplingar till Israel-Palestinakonflikten.

© 2025 Stockholms Fria