Stockholms Fria

Svart drama i Tantos järnvägstunnel

...miljöevenemang måste ha varit Mobys spelning på Rival. Den väcker så många frågor att det krävs mycket mer än en överarbetad kulturredaktör för att få svar. Gärna ett helt grävarteam:

Veckans märkligaste...

– Varför på lilla Rival? Moby är ju stor!

– Varför på en torsdag när det finns onsdagar och fredagar?

– Varför engagerar sig EU-kommissionen ”för klimatet”? De är ju mot.

– Varför Moby? Han var ju inne på 90-talet.

Den fredsparoll som gavs 1943 under det tyska kriget i öster och 1985 under det sovjetiska kriget i Afghanistan – Död åt ockupanterna! – gäller också i dag.

Bara soldater hemsända i liksäckar kan stoppa kriget i Afghanistan, menar Jan Myrdal i FiB (8/09).

Veckans märkligaste II...

… måste vara tävlingen i ostronöppning som går av stapeln i dag, lördag, i Forum Nacka. 60 tävlande ska öppna drygt 2 000 ostron och vinnaren går vidare till världsmästerskapen på Irland.

– Inte nog med att Sverige anses ha ett av världens bästa ostron, vi har även fantastiska ostronöppnare, säger Hasse Johannesson, arrangör av ostron-SM och själv världsmästare i ostronöppning, i ett uttalande.

Om ostronen är handplockade/odlade eller trålade framgår inte. Någon kanske borde påminna de entusiastiska deltagarna om att trålade ostron står med på WWF:s lista över rödlistade arter.

Teater

Mathissen Av Harold Pinter Regi Rikard Johansson I rollerna Tommy Andersson, Nicholas Olsson Scenografi Mattias Larsson Spelas 1–30 augusti, onsdag–söndag kl 19.30

Inne i berget i den sedan länge nedlagda järnvägen vid Södra Årstalundens koloniträdgårdar sitter två yrkesmördare, Ben och Gus, och väntar på nya order.

De har alltid utfört sina uppdrag med perfektion, men just den här gången inträffar händelser som får dem att omvärdera sina regler och sin tillvaro.

Pjäsen utvecklar sig efter hand till en psykologisk kamp dem emellan.

Pinter använder sig på många sätt av Becketts teknik i den här pjäsen, en olidlig väntan på något obestämbart som har en stark psykologisk innebörd. Harold Pinter skrev Mathissen 1957, samma år som han debuterade som dramatiker och stycket innehåller både svart humor och existentiella frågeställningar.

Det är en fascinerande föreställning där Pinter gräver djupt i de mänskliga relationerna genom dessa två ensamma män placerade i en torftig miljö. Det är också miljön som i allra högsta grad bidrar till den förtätade stämningen.

Tantoteatern med Tommy Andersson och Nicholas Olsson har skapat en både ovanlig och sevärd föreställning. En teaterupplevelse utöver det vanliga.

Fakta: 

Teater

Mathissen

Av Harold Pinter Regi Rikard Johansson I rollerna Tommy Andersson, Nicholas Olsson Scenografi Mattias Larsson Spelas 1–30 augusti, onsdag-söndag kl 19.30

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Proggen befriade teatern

Fria Proteatern demokratiserade teatern, fick arbetarna till de fina salongerna och åskådliggjorde konflikten mellan arbete och kapital, skriver Kristian Borg.

Podden som skapar ett vi

Från en källare på krogen Paradiso vid Mariatorget gör Mahan Mova, Arjan Shoeybi och Victor De Almeida podden Ni e med oss, om urban kultur och framgång.

© 2025 Stockholms Fria