Shopping för hela slanten – ”bara på Södermalm”
Söderborna shoppar för lite.
Ja, det intrycket slår emot läsaren av nya Urban magazine, en tidning ”bara för dig som bor på Söder”.
Av det 32-sidiga magasinet består minst 16,5 sidor av annonser. Och det så kallade redaktionella materialet är annonslikt, med köptips efter köptips: ”Höstens stiligaste lur”, ”3 säkra höstköp”, ”Bli pigg snabbt”.
Lågkonjunkturen finns inte. Glömde jag säga att tidningen ges ut vid löning och även distribueras till hushåll som tackar nej till reklam?
Ironin är att redaktionen också vill visa sig ansvarsfull. Tidningens ”djupdykning” i månadens nummer är artikeln ”Söders 15 second hand-pärlor”.
Med annonsintäkter på uppskattningsvis en halv miljon kronor (baserat på den egna prislistan) är jag säker på att PR Affärsutveckling AB har råd med lite mer kvalitativa gräv än så.