Stockholms Fria

Försiktigt anslag i afrikansk utställning

Det är svårt att förstå hur skaparna av utställningen Africa Remix på Moderna museet tänkt. Idén att välja konstverk från Afrikas 56 länder till en utställning som signalerar något afrikanskt är omöjlig.

En afrikansk konst finns inte, lika litet som en europeisk eller asiatisk. Film, foto, måleri och skulptur i samtidskonsten är gränsöverskridande i alla meningar. Konst är inte nationell eller kontinental, konst är ett språk som talas överallt. Att det sedan finns regionala, nationella och i viss mån kontinentala traditioner är en annan sak.
Många afrikanska konstnärer har ställt frågan: Kan man inte vara konstnär, måste man vara afrikansk konstnär? Många Afrikafödda konstnärer bor i Europa och i USA. Det som kan bli ett problem är att samtidskonstens västliga tradition tycks segra över hela linjen – precis som tv-program, konsumtions- och populärkultur.
För att hitta ut ur denna labyrint formulerar chefscuratorn för Africa Remix, Simon Njamiingen, ingen specifik idé om Afrikas konst, mer än att han tycker sig se tre perioder i samtiden: först den afrikanska, sedan förnekelsen av allt afrikanskt, och nu en lugnare, mer systematisk fas där konstnärerna tar sig an estetiken och politiken.

Det finns mycket politik att diskutera i Afrika. Men anslaget i Africa Remix är försiktigt. Många konstnärer ställer den enkla frågan: Hur ser det ut? Vardagen tränger sig på, men försiktigt. Vi möter de fattiga och de rika. Förtrycket och kvardröjande koloniala strukturer skymtar eller häcklas. Destruktiva makter nagelfars, men mer övergripande.
Diktaturer, folkmord, sjukdomar och kvinnoförtryck är inga ämnen i Africa Remix. Denna paradox visar utställningens svaghet. Vi möter konstnärer som föredrar att inte se in i det mörka hjärtat och i mardrömmarna. Lidandet som gestaltas är med få undantag fördolt eller indirekt.
Arrangörerna har undvikit att göra en utställning i relation till något utanför konsten. För att ta ett exempel – häcklandet av USA blir mer som ett tecken för häcklande av USA, än något som biter. Utställningen blir mer internationell mainstream-konst än konst med ett ärende, mer ett mummel än en kör av klara röster.

Men visst finns det konstnärer som inte mumlar. I den nigerianske konstnären Dilomprizulikes Waiting for the bus står en rad trashankar gjorda av tygbitar, hönsnät och nötta accessoarer och de påminner avlägset om traditionella afrikanska gudar. Dessa är de fattiga som numera systematiskt glöms bort av samhälle och omvärld, de som väntar på en buss som aldrig kommer. Det finns ingen kollektivtrafik i det nyliberala samhället.
Zwelethu Mthethwa från Sydafrika fotograferar lantarbetare. De står vid fält och vedhögar och stirrar stint in i kameran. De frågar varför ordningen i världen tillåts bygga på deras arbete. Svaren är dömda att bli undanglidande.

Från Sydafrika kan vi i David Goldblatts foton också se hur lyxvillor, och till och med ett tempel av grekiskt snitt, växer upp utanför Johannesburg. Vi kan möta Marlene Dumas starka porträtt av män som just ska eller just har avrättats och William Kentridges animerade film om mannen som har makten i Johannesburg.
Längs det politiska spåret finner vi sudanesen Hassan Musas Great american nude, Usama bin Ladin liggande som en klassisk fransk halvpornografisk skönhet i sängen (en amerikansk fixeringsbild) och mocambicanen Goncalo Mabundas Eiffeltorn, hopsatt av aggressivt taggiga och rostiga vapendelar. Det har mer udd än det torn Romuald Hazoumé byggt av autentiska plastdunkar som används för vattentransporter i hans hemland Benin.
Loulpou Cherinet, som har en svensk mor och en afrikansk far, har i videon White women samlat afrikanska män runt ett matbord för ett samtal kring ett samhälle där människor fördöms efter sin färg och härkomst, men också genom social position, språk, pengar Det handlar om Sverige.

Ett starkt verk som vågar sig in i det mörkaste kommer från Kenya och Ingrid Mwangis video Down by the river. Vi ser något som kan vara en blodig kroppsdel flyta i vatten och i sanden framför oss på golvet berättas en historia om hur barnens blod flyter nedför floden.
Sydafrikanen Rodney Place har målat mörka afrikanska kartor – bland annat en med ett distinkt och taggigt Europa svävade överst, medan Berry Bickles från Zimbabwe foton av elefantfoster rymmer en sorgsen skönhet, samtidigt som vi inser hur fastfrusna minnena av det liv som aldrig blev kan vara.

Fakta: 

Konst
Africa Remix
Var: Moderna museet, Stockholm
När: T o m 14 januari 2007

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Jakt på kopians väsen

Den amerikanska konstnären Elaine Sturtevant har i över 50 år kopierat andras konstverk. Själv talar hon om att repetera. På Moderna museet i Stockholm kan man nu se välkända verk av Wahrol, Beuys eller Duchamp – som hon gjort!

Kolonialismen – en överlevare i det nya Europa

På Index i Stockholm rotar Runo Lagomarsino bland kolonialismens tecken och tänkesätt. Han har också tapetserat om galleriet och väggarna är nu starkt rosa. Tapeterna är ett av verken, men mönstret är format av den spanske conquistadoren Pizarro, som på 1500-talet erövrade Inkariket.

Utflykt i okända världar

Den finska konstnären Eija-Liisa Ahtila är en internationellt framgångsrik filmare som arbetar med skådespelare, till vilka hon räknar djuren som medverkar. På Moderna museet kan man nu se hennes utställning Parallella världar. Många av Athilas verk visas i flera projektioner i ett rum. I dessa flerkanaliga filmer ligger en del av hennes landvinningar: vi ser en människa, samtidigt som vi ser vad hon ser och dessutom något i det rum hon befinner sig i. När uppmärksamheten flyttas från en projektion till en annan känns det som poesi eller dans. Rum och tider blandas samman och drömmar rör sig obehindrat genom vardagliga scener. Detta obehindrade är Ahtilas konstnärliga styrka.

Kitschig Vårsalong med få ljusglimtar

Ibland blixtrar det till när verkligheten kopplas till konsten. Ett fint exempel är Ruben Wättes västar Samhällsproblem, ett av de ganska få intressanta verken på Liljevachs vårsalong 2012. Ruben Wätte har stöpt om MC-gängens skinnvästar och gett tuffa och hårda symboler anpassade till tänka personalvästar för Migrationsverket (en vakande kobra), Försäkringskassan (örn angriper person i rullstol) och Arbetsförmedlingen (handklovar, gem och pennor). Ruben Wätte bor i Järna och studerar på Konstfack i Stockholm.

Konst som utforskar solidaritetens gränser

Med filmen och konsten som verktyg undersöker Konsthall C i Hökarängen frågor om solidaritet och politisk handling, om vänsterns möjligheter att skapa en bättre värld. Utställningen har byggts kring filmen En ömsesidig sak av Petra Bauer, Marius Dybwad Brandrud och Kim Einarsson, som handlar om Israel-Palestinakonflikten. I filmen intervjuas sju kvinnor, som representeras av skådespelare. Trots försiktiga frågor är kvinnorna måna om att berätta och diskutera konflikterna i sina liv, konflikter som i hög grad har kopplingar till Israel-Palestinakonflikten.

© 2025 Stockholms Fria