Konkurrensverket säger nej till kösystem på Arlanda | Stockholms Fria
Stockholms Fria

Konkurrensverket säger nej till kösystem på Arlanda

Konkurrensverket har beslutat att ålägga Luftfartsverket att inte genomföra det nya kösystemet på Arlanda. Det som flera små taxibolag och friåkare tidigare har hävdat, att konkurrensen kommer att försvinna helt, slår Konkurrensverket nu fast. Men Storstockholms transportsyndikat av SAC-syndikalisterna, SSTS, som agerat mot kösystemet, känner fortfarande ingen trygghet.

Eva Olsson •

Det nya kösystemet som skulle ha införts den 27 oktober på Arlanda går inte igenom. Konkurrensverket stoppar det och kräver att kösystemet inte får gå igenom tills det slutgiltiga beslutet är taget. Beslutet gäller omedelbart och är förenat med ett vite på 750 000 kronor. Konkurrensen mellan de stora och små bolagen på Arlanda riskerar att slås ut helt, menar de. ”Konkurrensverkets bedömning är att Luftfartsverkets agerande leder till minskad konkurrens och därmed sämre valmöjlighet för taxikunder vid Arlanda flygplats”, skriver de i ett pressmeddelande.

Det nya kösystemet skulle innebära att de stora bolagen får fyra av de fem filerna på Arlanda medan de mindre bolagen och friåkarna får dela på den femte filen. Luftfartsverket menar att systemet skulle ge en bättre kundservice och garantera fler miljövänliga körningar.

Kritiken har varit stark, bland annat från Storstockholms transportsyndikat av SAC-syndikalisterna, SSTS. För att gå emot beslutet har de utfört aktioner för att riva upp kösystemet. Bland annat genom att stoppa trafiken mot Arlanda. Det nya beskedet tar SSTS lite försiktigt på.

– Det är klart att vi är lite positiva och lättade men vi är samtidigt skeptiska för det är ju inte klart än, säger Mahmod Monfared som sitter i SSTS:s styrelse.

Han menar att samma kan hända igen. Även om beslutet från Konkurrensverket skulle göra att kösystemet inte får införas så är han rädd att Luftfartsverket försöker få igenom samma ändring igen om 1, 2 eller 10 år.

– Det hände för 10 år sedan då de försökte genomföra samma sak och då blev domen att de inte fick genomföra det. Nu händer samma sak. Nu undrar man när det händer igen.

På tisdagskvällen hade SSTS:s styrelse ett möte tillsammans med SAC-syndikalisterna för att diskutera hur de ska agera. Under den närmaste tiden ska de försöka få kontakt med Luftfartsverket för att ställa frågor och diskutera problemet. Men det man helst vill är att SSTS ska få skriva ett avtal med Luftfartsverket där det garanteras att de små bolagen och friåkarna får vara kvar och får samma förutsättningar som de stora bolagen.

– Vi har inte pratat med Luftfartsverket, det är inte så lätt att komma i kontakt med dem. Det är inte bestämt än hur vi ska agera, om det blir några fler aktioner. Men de ska inte tro att vi har glömt det här efter en månad, säger Mahmod Monfared.

Luftfartsverket har valt att inte ge några kommentarer förrän det slutgiltiga beslutet är fattat.

– Vi väntar nu på det slutgiltiga beslutet. Men det är klart att vi håller fast vid att för att klara miljömålen så måste vi genomföra det nya kösystemet men nu skjuter vi lite på frågan, säger Helena Miller, pressansvarig på Luftfartsverket.

På Konkurrensverket arbetar man med utredningen som ska leda till det slutgiltiga beslutet. FRIA har varit i kontakt med Jimmy Dominius, pressekreterare på Luftfartsverket.

När kommer det slutgiltiga beslutet?

– Det är svårt att säga, vi arbetar på som vanligt. Men enligt min erfarenhet rör det sig snarare om månader än om veckor.

Är det för tidigt att se någon utgång i beslutet?

– Ja, det kan jag inte uttala mig om, det kan hända mycket.

ANNONS

Rekommenderade artiklar

Hon blev hånad på asylboendet

Sirwan sökte asyl i Sverige men blev illa bemött av andra asylsökande. Nu hoppas hon på ett särskilt hbtq-boende för flyktingar.

© 2021 Stockholms Fria