De borgerliga bedriver betongpolitik
Miljöminister Andreas Carlgren och EU-minister Cecilia Malmström påstår i Svenska Dagbladet att de vill ta ledartröjan i EU i klimatfrågan. Det är positivt. Men kopplingen till lokal politik är i praktiken obefintlig. I Stockholm bedriver den borgerliga majoriteten fortfarande en ålderdomlig betongpolitik.
För att driva en trovärdig klimatpolitik internationellt måste Sverige gå före och göra radikala minskningar av koldioxidutsläppen samtidigt som vi fortsätter att utveckla en god social välfärd. I en storstad som Stockholm krävs framförallt åtgärder på transportsidan. En fortsatt massbilism är inte långsiktigt hållbar.
Den borgerliga regeringen och majoriteten i Stockholms stadshus visar otaliga exempel på att de inte insett detta, eller inte vill inse detta.
Trängselavgifterna och Förbifart Stockholm. Trängselavgifterna minskade utsläppen av koldioxid i innerstaden med häpnadsväckande fjorton procent och två procent i länet. Det är ett trendbrott att minska klimatpåverkan från trafiken. Att använda pengarna till att bygga ut motorvägar är att gå baklänges in i framtiden.
Citybanan. Det behövs stora satsningar på tåg och kollektivtrafik för att skapa ett hållbart transportsystem. En viktig del i detta är Citybanan. Men nu har de borgerliga partierna bestämt sig för att de hellre vill satsa på motorvägar istället för ökad järnvägskapacitet. Detta är ett hån mot allt vad klimatpolitik heter.
Cykelbanorna. Den borgerliga majoriteten vill förlägga cykelbanorna på sidogator och inte på huvudgator. Detta är ett effektivt sätt att slå undan benen för cyklisterna i Stockholm. Vi måste öka framkomligheten inte minska den för cyklister som praktiskt taget inte står för någon klimatpåverkan. Till exempel genom sammanhängande cykelbanor, även på huvudgatorna.
Enhetstaxan. Det ska vara billigt att åka kollektivt. Kollektivtrafiken har låg miljöpåverkan och är en grundläggande förutsättning för en hållbar stad. Enhetstaxan var ett sätt att uppmuntra fler att åka kollektivt och minska sin miljöpåverkan. Den borgerliga majoriteten tar ett steg i fel riktning när de föreslår taxehöjningar.
Miljöförvaltningens nedskärningar. Den borgerliga majoriteten planerar att skära ned på anslagen till Miljöförvaltningen med närapå hälften de närmaste två åren. Detta är en katastrof för miljöarbetet i Stockholm som till stor del drivs av Miljöförvaltningens goda kompetens. Detta kommer att få negativa konsekvenser för möjligheterna att bedriva en offensiv klimatpolitik i Stockholm.
I Stockholm pågår hela tiden en kamp om utrymme, över om det är kollektivtrafikanter, bilister, barn eller fotgängare som ska få ta plats. Borgarna vill ge utrymme till fler bilar, vilket är ohållbart både ur ett lokalt och globalt perspektiv. Dagligen överskrids miljökvalitetsnormer vilket drabbar stockholmarnas hälsa.
Vi vill ge utrymme för en hållbar stad, med stark prioritering av kollektivtrafikanter, cyklister och fortgängare. Självklart kommer det även i en hållbar stad att finnas utrymme för bilen, men på ett helt annat sätt än idag. Vi talar precis som de borgerliga om ökad framkomlighet, men inte i första hand ur ett snävt bilistperspektiv, utan ökad framkomlighet för bussar, cyklister och gångtrafikanter. Men ju fler som åker kollektivt, går eller cyklar, desto större utrymme får bilisterna, med ökad framkomlighet även för dem som följd.
För att lösa klimatproblemen krävs kraftfulla åtgärder och nya visioner. Lösningarna håller vi i vår hand. Vi behöver inte söka med ljus och lykta. Ge gångtrafikanter och cyklister utrymme i staden och framförallt satsa på trängselavgifter som finansierar nya satsningar på en modern och attraktiv kollektivtrafik.