Stockholms Fria

Tystnaden får tala i en laddad monolog

Joan Didions självbiografiska roman Ett år av magiskt tänkande blev mycket omtalad när den kom ut för några år sedan. Senare skrev författaren om den till en monolog som bland annat har spelats på Broadway med Vanessa Redgrave i rollen. I Sverige har pjäsen satts upp på stadsteatrarna i Göteborg och Uppsala innan den nu landar på Teater Galeasen.

Ett år av magiskt tänkande har bara en skådespelare, en text och en publik. Det är alltså ingen typisk Galeasenföreställning med fysisk experimentell teater och udda rollfigurer från samhällets botten och utmarker. Huvudpersonen är en intellektuell kvinna från övre medelklassen som tycks leva ett bekvämt liv med mycket pengar. Men så välts hennes liv över ända när maken plötsligt dör och dottern blir svårt sjuk.

Föreställningen är ett kraftprov för skådespelaren, och Ingela Olsson genomför den på ett lysande sätt. Hon spelar återhållet men intensivt, stora känslor eller våldsamma utspel förekommer sällan. Det behövs heller inte, känslorna ligger i texten, eller rättare sagt hos publiken. Texten är i själva verket mycket saklig, den berättar helt enkelt vad som hände. Maken faller ihop på golvet strax före middagen, ambulansen kommer, sjukhuset, kuratorn, hemkomsten. Och så dottern som ligger på sjukhus med en svår infektion, drabbad av septisk chock. Dottern blir bättre, reser på semester, hamnar på sjukhus igen. Joan besöker henne varje dag på sjukhuset, hela hennes liv tycks gå åt till att stödja dottern som ändå dör så småningom. På ett och ett halvt år förlorade alltså Joan Didion de två människor som stod henne närmast. Att det är en fruktansvärd sorg behöver författaren inte skriva och Ingela Olsson inte spela, det framgår av sig självt.

Och det framgår av de små detaljerna, det är som sagt en mycket saklig text. Det magiska tänkandet, de märkliga idéerna som Joan inser är helt absurda men samtidigt på något sätt tror på. Kalifornien ligger ju i en annan tidszon än New York, om jag kastar mig på flyget nu kanske han lever när jag kommer fram. Eller: inte kan jag kasta bort hans skor, han behöver dem ju när han kommer tillbaka igen.

Det framgår också under tystnaderna. Jag har sällan upplevt så laddade tystnader på teatern. Ingela Olsson avbryter sig och tiger några sekunder som känns som evigheter, publiken håller andan och ingen, absolut ingen, prasslar med programblad eller godispapper eller flyttar ens på en fot. Och så, liksom med stor ansträngning, drar berättelsen igång igen, med nya små vardagliga detaljer som bygger upp en smärtsam helhet.

Fakta: 

Teater

Ett år av magiskt tänkande AV: Joan Didion VAR: Teater Galeasen REGI: Tatu Hämäläinen I ROLLERNA: Ingela Olsson

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Hypnos för de redan frälsta

Jan Schaman är en manisk, ilsken, halvgalen och envist provokativ figur, en politisk parapsykolog och agitator. Och han är ett alter ego för Richard Turpin, en av Teater Tribunalens grundare. I Jan Schaman – färdigflabbat släpps han i full frihet ut i en enmansshow, ett slags ironisk föreläsning om den kommunistiska idéns historia.

Välregisserad spark mot vit manlighet

I Negerns och hundarnas kamp på Teater Giljotin möter vi två europeiska män som driver något slags byggprojekt i ett västafrikanskt land. De är omgivna av beväpnade vakter och fyllda av rasistiska attityder. Deras underlydande ”negrer” är arbetsdjur mer än människor, de ses som skumma, opålitliga och obegripliga, de måste hållas kort med piska och gevär.

© 2025 Stockholms Fria