”SL:s agerande är en skandal”
SL borde ha väntat med att anklaga städerskan som fanns ombord på det urspårade Saltsjöbanetåget. – Vi har kritiserat dem flera gånger för bristande kontroll, säger fackförbundet Seko.
Fackförbundet Seko riktar skarp kritik mot SL:s och Arrivas agerande i fallet med det kraschade Saltsjöbanetåget. Det är framförallt anklagelserna mot den skadade och medvetslösa städerskan som upprör. En skandal, säger Juwanro Haddad, fackordförande på lokalbaneklubben i Seko. Samtidigt är han inte förvånad.
– SL har flera gånger tidigare skyllt ifrån sig för att slippa ta eget ansvar.
Det var natten till förra tisdagen som ett tåg på Saltsjöbanan körde in i ett bostadshus. Den städerska som befann sig ombord fick allvarliga skador och låg medvetslös på sjukhus när olyckan började utredas. SL och tågoperatören Arriva gick tidigt ut med anklagelser mot kvinnan. Tåget stals från depån, hävdade man.
Den tekniska undersökningen visade dock på brister i rutinerna. Förarnycklarna satt kvar i låset och bromsarna var frånkopplade. Den unga kvinnan är nu fri från misstankar om brott, men Seko kommer att gå vidare med fallet.
– Vi kommer gå vidare på något sätt. Det riktiga arbetet börjar när utredningarna från polisen, SL, Arriva och Haverikommissionen är klara – då tar vi ställning säger, Juwanro Haddad. Beslutet om att stämma Arriva får också vänta, säger P-O Fällman, fackligt ombud på Seko.
Fallet utreds nu som arbetsmiljöbrott, vilket Juwanro Haddad tycker är bra.
– Ja, för att då måste någon ta ansvar för olyckan. Händelsen är mycket tragisk, men det är jättebra att man prövar att utreda på det här sättet.
Tomas Hedenius, kommunikationschef på Arriva, vill inte uttala sig om detaljer på olycksplatsen. Däremot medger han att säkerheten har brustit.
– Ja, vi har brustit någonstans, men exakt var kan vi inte säga innan utredningarna är klara.
Saltsjöbanan är ett utav två spår i Stockholm som saknar det automatiska säkerhetssystemet Automatic train control, ATC. Systemet kan nödbromsa tåg och förhindra olyckor, men på Saltsjöbanan har systemet aldrig installerats. Anledningen har varit planer på ombyggnationer säger Jesper Pettersson, pressekreterare på SL.
Seko har flera gånger uppmärksammat och kritiserat SL för att ha bristande kontroll på säkerheten. Det har gällt bland annat ATC-systemet, säger Juwanro Haddad. Han menar att anklagelserna mot städerskan är ett sätt att undgå ansvar.
– Det har hänt tidigare att de snabbt lagt skulden på någon annan. De borde jobba för att skapa en trygg och fungerande trafik istället.