Stockholms Fria

Seko marscherar mot MTR

I måndags tågade ett hundratal Sekomedlemmar från tunnelbaneklubben till MTR:s huvudkontor vid Rålambshov. De protesterade mot företagets jakt på vinst, en jakt som går ut både över anställda och resenärer.

Fackförbundet Seko, som bland annat organiserar personalen i tunnelbanan, arrangerade i måndags en manifestation mot MTR, som kör tunnelbanetrafiken på SL:s uppdrag. Ett hundratal personer kom dit för att visa sitt missnöje med företaget.

Skälet till protesten var i första hand att MTR ville avsluta provanställningarna för 30 kundservicevärdar. Seko ser det som ett i raden av exempel på dålig personalpolitik från företagets sida.

– Det är dessutom så att de måste ha ett visst antal personer som hjälper trafikanterna, enligt kontraktet med SL, säger Johnny Nadérus, vice avdelningsordförande för Seko Stockholm.

Efter förhandlingar kommer de flesta av värdarnas kontrakt att förlängas till i första hand sista augusti. Seko planerar nu att kontakta SL för att påtala kontraktsbrottet.

MTR säger genom sin pressavdelning att beslutet att inte förlänga provanställningarna inte alls var fattat, eftersom det krävs en MBL-förhandling först.

Men det finns fler skäl till att Seko protesterar mot MTR. Till exempel är det fortfarande så att de anställda i tunnelbanan, både förare och spärrvakter, har svårt att ens kunna gå på toaletten. Förarnas scheman är alltför snäva och spärrarna får inte längre lämnas obemannade. Där fanns det förr ett system med avlösare, som MTR tagit bort, enligt Seko.

Måndagens manifestationen fick också ett tufft mottagande enligt Johnny Nadérus.

– De hotade med löneavdrag och skriftliga varningar om folk skulle delta. Mende vek ner sig från det hotet efter förhandlingar. Istället blev alla som jobbade för MTR inbjudna till deras huvudkontor när vi kom fram. Så hade vi en överläggning där några timmar, säger han.

Rasmus Sandsten, pressansvarig på MTR, dementerar uppgifterna om hot. Han vill istället framhålla att mötet sågs som mycket givande av MTR:s ledning. De kommer nu att se om de kan formalisera denna typ av öppen dialog med anställda, eftersom de tror att det kan ge bra synpunkter på verksamheten.

Johnny Nadérus ser MTR:s personalpolitik en del i utvecklingen som kommit efter att SL:s verksamhet lades ut på entreprenad. Det företag som skär ner mest kan vinna upphandlingen, vilket tydligt går ut över personalen.

Lars Dahlberg (S) är landstingspolitiker och han satt i SL:s styrelse vid den upphandling som MTR vann. Han säger att han är orolig över att MTR inte tar personalpolitiken på allvar.

– Jag tycker att vi gjorde en bra upphandling med tydliga krav inte minst kring personalpolitiken och jag är besviken att inte MTR lever upp till det de lovat, säger han.

Både Lars Dahlberg och Johnny Nadérus tycker att SL borde vara tuffare mot MTR och se till att de följer kontrakten.

SL kommenterar genom sin pressekreterare Christian Hoffmann uppgifterna om kontraktsbrott. Han säger att det är MTR som har arbetsgivaransvaret och att de självklart ska följa lagar och förordningar på den svenska arbetsmarknaden. Enligt SL är inte antalet anställda specificerat i avtalen. Om MTR skulle bryta mot avtalen handlar det i första hand för SL om att föra dialog för att ge dem chansen att rätta till felen.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria