• Staden satsar på mer levande gator i innerstan och vill se mer gångtrafik, vilket ofrånkomligen också minskar framkomligheten för biltrafiken. Här Rörstrandsgatan som blir bilfri i sommar från Vikingagatan till Birkagatan.
Stockholms Fria

Fler bilfria gator i sommar

I sommar utökas försöket med bilfria gator med Rörstrandsgatan. ”Det kan bli ett bra folkliv där”, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Förra årets försök med att göra vissa gator i innerstan bilfria fortsätter. Swedenborgsgatan och Skånegatan på Söder blir bilfria även i sommar. Den bilfria delen av Skånegatan utökas dessutom och utgår från Nytorget. Nytt för i år är att även Rörstrandsgatan i Vasastan, på sträckan Vikingagatan och Birkagatan, blir gågata under sommaren.

– Det har pratats om Rörstrandsgatan tidigare men det har inte gått, bland annat för bussarna som nu har lagts om. Liksom Skånegatan och Swedenborgsgatan är det en gata med många restauranger och verksamheter som kan göra att det blir ett bra folkliv, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Majoriteten vill skapa ännu flera öppna och levande gator i innerstan. De närmsta åren ska man fortsätta ta in förslag från näringsidkare och stadsdelar om gator som kan bli permanent bilfria i framtiden.

En gata som länge har varit på tal är Norrtullsgatan, som går förbi Odenplans tunnelbanestation. Visionen är att det ska bli Nordens längsta gågata men politikerna inväntar en utredning som väntas bli klar i vår eller sommar.

– Vi väntar på besked om planerna på en ny tunnelbana och vilka gator som då ska användas för att transportera sprängmassor. Det måste vi förhålla oss till, säger Daniel Helldén och tillägger att det alltså skulle kunna bli aktuellt att göra Norrtullsgatan till gågata tidigast nästa sommar.

Att skapa en mer levande stad handlar inte bara om att skapa fler gågator. Staden vill börja hyra ut parkeringsplatser och andra ytor under sommaren. På den delen av Rörstrandsgatan som blir gågata är planen att näringsidkare ska kunna hyra parkeringsrutor.

– Vi vill utnyttja gaturummet på ett annat sätt. Om vi kan ha uteserveringar där i anslutning till kaféer eller restauranger istället för parkerade bilar så blir det mer folkliv, säger Daniel Helldén.

Parkeringsrutorna ska kunna användas till annat än uteserveringar. Till exempel planeras en popup-park på en del av Humlegårdsgatan i sommar, i samarbete med en fastighetsägare. Privatpersoner och föreningar som vill använda en del av gatuutrymmet till icke-kommersiell verksamhet väntas också få betala en mycket lägre hyreskostnad, enligt ett förslag som ska upp i kommunfullmäktige under våren.

Förutom projektet att skapa en mer levande stad är en plan för hur man ska förenkla för gångtrafikanter under utveckling. En kritik i de remissvar som har kommit in är att det är för mycket fokus på innerstaden. Under året drar därför ett samarbete med stadsdelsnämnderna igång för att förbättra för gångtrafikanter i ytterstaden, enligt Daniel Helldén.

– Trafikkontoret ska sköta det arbetet. Där handlar det mycket om att helt enkelt bestämma att man måste göra inskränkningar när det gäller bilars framkomlighet. Det är ofta biltrafiken som varit prioriterad.

Daniel Helldén vill ”vända lite på steken” och lyfta fram gång som ett prioriterat transportslag.

– Vi vet att det finns massor av ställen där det inte är lätt att ta sig fram som gående, som barriäreffekter av vissa vägar. Det är ett arbete som behöver göras med stadsdelarna, att identifiera sådana platser och se hur vi kan förändra gatumiljön.

Ett exempel på en sådan barriär är den hårt trafikerade Magelungsvägen i Högdalen, vilken enligt ett remissvar från Farsta stadsdelsnämnd försvårar användandet av gångstråken.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2025 Stockholms Fria