• En av Virpi Pahkinens koreografier: Silence of the Trembling Hands, musik av Roger Ludvigsen på Dansens hus.
Stockholms Fria

Egyptiska gudar dansar

'Absolut kontroll och behärskning av varje led gör hennes dans till ett ständigt experimenterande med möjliga rörelser och gränser: det är dans som tecken och form, mönster som repeteras och kommer igen. '

Föreställningen, helt i Virpi Pahkinens anda, innehåller två stycken för en grupp polska klassiska dansare, samt ett solo med henne själv. Det första stycket börjar magiskt vackert och med den skenbara enkelhet som är hennes signum. Scenkläder och ljus blir en del av en avskalad och ren linjelek, med särskild tonvikt på armarnas och händernas rörelser. Det är drömskt och fascinerande, avlägset orientaliskt i sitt formspråk.

Andra stycket är intressant men gör mig lite undrande. Dansen är lika vacker och kraftfull men scenografin markerar över- och underordning på ett visuellt (över)tydligt sätt. Här finns något slags symbolik kopplad till religion eller mytologi.

Tillbedjan, underordning, inbördes imitation - gruppen som svagare än en enda ensam individ: suggestivt och kusligt. Men eftersom programmet innehåller en tolkning ur något som kallas den egyptiska dödsboken, skulle det ha varit intressant att få veta lite mer om hur den egyptiska gudavärlden relaterade till koreografin.

Tredje stycket med direkt anspelning på en fruktad egyptisk gudinna (Meretseger), är Virpi Pahkinens solo. Absolut kontroll och behärskning av varje led gör hennes dans till ett ständigt experimenterande med möjliga rörelser och gränser: det är dans som tecken och form, mönster som repeteras och kommer igen.

Birgit Åkessons närvaro är kännbar. Delar av dansen utförs långsamt i tystnad, för att sedan stegras till urladdningar. Liksom i de före-gående styckena blir det också uppenbart hur mycket uttryck som bärs upp och accentueras av Jens Sethzmans scenografi och ljus, samt av Helen Thorsells säreget skulpturala scenkläder.

Fakta: 

DANS
Silence of the trembling hands, zefirum, meretseger

Koreografi: Virpi Pahkinen

Dansare: från Polski Teatr Tanca - Balet Poznan

ski, samt Virpi Pahkinen i ett solo (urpremiär den

21/10)

Musik: Roger Ludvigsen, Jim O´Leary

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Meditativt om livet, döden och dansen

Som en avslutande sista del av det konstnärliga forskningsprojektet Rörelsen som kroppens minne visas koreografin Döden, Döden. Föreställningen bygger på arbetet inom två parallella grupper, en bestående av äldre professionella dansare och en annan med äldre amatörer. Utgångspunkten har varit deltagarnas egna erfarenheter och minnen.

Gränsöverskridande och djupt gripande

Apropå Rasande rytmisk, skälvande skör, Lena Josefssons senaste koreografi som visades på Dansens Hus i mitten av februari: plötsligt ställs man inför en handgriplig påminnelse om dansens själva ursprung och väsen...

Kitti och ljudet av vevande armar i luften

En av Finlands ledande koreografer, Tommi Kitti, avslutar Moderna dansteaterns finska satsning med dels ett eget solo och dels en koreografi för Tammerforsgruppen Mobita Dansco. Hans eget solo är ett kontrastrikt djuplodande av John Lee Hookers bluesmusik. Med en närmast akrobatisk stilblandning - impulser från gatan (street-, breakdance) varvas med ett stramare, personligt uttryck - känns hela stycket befriande rörligt.

En dansresa till Omar Khayams Persien

Som en hyllning till den persiske poeten Omar Khayam, verksam på 1200-talet, uppfördes denna föreställning på Södra teaterns stora scen. Koreograf och dansare kom från Iran och Frankrike.

En man (koreografen själv, Charles Galame/Sharokh Ghalam) och ett antal kvinnor gestaltar och illustrerar händelser ur poetens liv. Det är dans med tydliga influenser från Orienten, vilket märks främst i armarnas och händernas speciella rörelser, samt i den omvända fottekniken med tyngden på hälen istället för tån.

Ambitiös musikhistorisk forskning blir dans

Christinas resa syftar på vår egen drottning Christinas resa från Uppsala till Rom 1654-55. När Christina abdikerat i juni 1654 bar det av till Rom, dit hon anlände i december året därpå. Månaden innan konverterade hon officiellt till katolicismen.

© 2025 Stockholms Fria