• Döden, Döden! En rolig, sensuell och överraskande föreställning om liv och lust i dödens närhet, utifrån forskningsprojektet Rörelsen som kroppens min
Stockholms Fria

Meditativt om livet, döden och dansen

Som en avslutande sista del av det konstnärliga forskningsprojektet Rörelsen som kroppens minne visas koreografin Döden, Döden. Föreställningen bygger på arbetet inom två parallella grupper, en bestående av äldre professionella dansare och en annan med äldre amatörer. Utgångspunkten har varit deltagarnas egna erfarenheter och minnen.

Döden, Döden är en vacker, meditativ betraktelse över livet, kroppen, rörelsen och dansen. Med osentimental ömhet och lust att beröra är den namnet till trots snarast livsbejakande och milt hoppingivande. Förmågan att uttrycka och förmedla något med rörelser handlar här inte om ålder, utseende och teknik, utan om någonting annat i gränslandet mellan allvar, koncentration och vilja att kommunicera. Dock bärs föreställningen upp av de professionella dansarna, men skillnaderna är nedtonade.

Nöd och lust, föreställningens andra stycke, har ett helt annat anslag. Här gestaltas också mänskliga möten - och icke-möten - men i ett tuffare scenrum, och med ett mer direkt tilltal. Förväntningar, drömmar, avvisanden, aggressivitet, beroenden och manér - det är fullt möjligt att läsa in ett spektrum av mänskligt rollspel i den här koreografin. Men här finns också intressanta scenografiska inslag som exempelvis laserteknik i Mikael Israelsons tappning, samt undervattensfoto och - ljus signerade Johan Candert och Björn Hagberg.

Fakta: 

DANS
Döden, Döden! samt Nöd och lust

Koreograf: Efva Lilja

Musik: Jonas Bohlin, Tommy Zwedberg

Dansare: Hervor Sjöstrand, Kari Sylwan, Jan

Abramson, Conny Borg samt ett antal medverkan

de 65 - 90 år gamla (Döden, Döden); Stina

Ahlberg, Karin Andelius, Anja Arnquist, Sophie Au

got, m fl Caroline Daly, Tatiana Fateeva, Julia Kling

vall, Helene Karabuda, Anna Koch, Alexandra Pinto,

Göran Blomquist, Mattias Ekholm, Konstantin

Grouss, Håkan Larsson, Henrik Norberg, Jan Vesala

(Nöd och lust)

Scen: Kulturhuset

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Gränsöverskridande och djupt gripande

Apropå Rasande rytmisk, skälvande skör, Lena Josefssons senaste koreografi som visades på Dansens Hus i mitten av februari: plötsligt ställs man inför en handgriplig påminnelse om dansens själva ursprung och väsen...

Kitti och ljudet av vevande armar i luften

En av Finlands ledande koreografer, Tommi Kitti, avslutar Moderna dansteaterns finska satsning med dels ett eget solo och dels en koreografi för Tammerforsgruppen Mobita Dansco. Hans eget solo är ett kontrastrikt djuplodande av John Lee Hookers bluesmusik. Med en närmast akrobatisk stilblandning - impulser från gatan (street-, breakdance) varvas med ett stramare, personligt uttryck - känns hela stycket befriande rörligt.

En dansresa till Omar Khayams Persien

Som en hyllning till den persiske poeten Omar Khayam, verksam på 1200-talet, uppfördes denna föreställning på Södra teaterns stora scen. Koreograf och dansare kom från Iran och Frankrike.

En man (koreografen själv, Charles Galame/Sharokh Ghalam) och ett antal kvinnor gestaltar och illustrerar händelser ur poetens liv. Det är dans med tydliga influenser från Orienten, vilket märks främst i armarnas och händernas speciella rörelser, samt i den omvända fottekniken med tyngden på hälen istället för tån.

Ambitiös musikhistorisk forskning blir dans

Christinas resa syftar på vår egen drottning Christinas resa från Uppsala till Rom 1654-55. När Christina abdikerat i juni 1654 bar det av till Rom, dit hon anlände i december året därpå. Månaden innan konverterade hon officiellt till katolicismen.

Egyptiska gudar dansar

'Absolut kontroll och behärskning av varje led gör hennes dans till ett ständigt experimenterande med möjliga rörelser och gränser: det är dans som tecken och form, mönster som repeteras och kommer igen. '

© 2025 Stockholms Fria