Teater ska göra unga till medvetna konsumenter
I Skarpnäcks kulturhus ska ungdomar under tre lustfyllda dagar få lära sig att bli kritiska till reklam och förstå hur konsumtionsmönster påverkar både människor och miljö. Projektet Välj själv vill visa hur man praktiskt kan gå till väga för att genom medvetna val främja en hållbar utveckling i världen.
Varje dag möts vi av bilder och budskap som försöker påverka oss överallt: i böcker, på toaletter, på reklampelare på stan, i skolböcker, tunnelbanevagnar, filmer, på internet och direkt in i telefonen. Hur påverkar det oss? Hur arbetar reklammakarna och hur vill de att vi ska påverkas?
Frågorna tas upp i det nya projektet Välj själv som i första hand riktar sig till 1 100 niondeklassare i Skarpnäck, Älvsjö och Enskede/ Årsta den 15-17 november. Allmänheten är välkommen under kvällstid under hela vecka 46.
- Jag har läst i olika rapporter att vi möts av mellan 3 000 och 4 000 budskap varje dag. Därför är det bra om man kan lära sig att se vad reklamen står för och betrakta den kritiskt. Då blir det lättare att faktiskt kunna göra självständiga val, säger Aleksandar Djordjevic, projektledare för Välj själv.
Han har fått i uppdrag av de inblandade stadsdelsförvaltningarna att utforma projektet som pågår i tre dagar i Skarpnäcks kulturhus. Med en bakgrund som projektledare och skådespelare för teatergruppen Ung utan pung kommer det varken att handla om pekpinnar eller moralkakor.
- Det måste inte vara tråkigt för att det handlar om viktiga frågor, tvärtom! Det kommer att bli teater, filmer, workshopar, föreläsningar och en massa spännande aktiviteter. Allting handlar om några av vår tids viktigaste frågor och det utgår hela tiden från elevernas perspektiv, säger Aleksandar Djordjevic till SFT.
Förutom att lära sig att tolka budskap och bilder kommer man också att analysera dessa för att se om de lever upp till samhällets jämställdhetsideal. Aleksandar Djordjevic har även arbetat med projektet Flicka som handlade om unga flickors självbild och sexualisering i media.
Ungdomarna kommer också att få lära sig vilka rättigheter de har som konsumenter och vart de kan vända sig om de får problem. Och vart de kan anmäla kränkande och missvisande reklam.
- Mobiltelefonoperatörernas aggressiva marknadsföring har till exempel gjort att många ungdomar har fått betalningsanmärkningar.
Sedan kommer ungdomarna att få se hur ens livsstil påverkar miljö och levnadsförhållanden i andra länder och vilka val man som konsument kan göra för att främja en hållbar utveckling. Många varor är framställda på ett miljöskadligt sätt, vilket drabbar både arbetarnas hälsa och miljö. Man vill med konkreta exempel visa att det finns alternativ och att vi genom medvetna val kan göra skillnad.
Projektet har också tagit hjälp av organisationer som Rena Kläder och Rättvisemärkt.
- Många ungdomar vet inte vad till exempel rättvisemärkt betyder.
Bakom initiativet står den rödgröna majoriteten i stadshuset. Kommunstyrelsen har uppmanat alla stadsdelar att satsa på konsumentrådgivning för unga, men än så länge har bara stadsdelsnämnderna i Skarpnäck, Älvsjö och Enskede/Årsta kommit igång.
- Men det är en bra början. Jag vill ge ungdomarna en dag full av upplevelser för att väcka diskussioner och tankar utan att moralisera, säger Aleksandar Djordjevic.