• en rumänske konstnären Dan Perjovschi är fräck och framfusig och teckningarnas blandning av sött och bittert är unik.
Stockholms Fria

Frihetlig tecknare gör entré på Moderna

Vad har Frihetsgudinnan under kjolen? Bäst att kolla! Så fräck, framfusig och djupsinnig är den rumänske konstnären Dan Perjovschi, som fyllt väggarna i Moderna museets foajé med teckningar. Och just in time, som man säger, levererar han sin frihetsgudinna i dessa dagar av krig, krigshot och kränkningar av mänskliga rättigheter.

n runt och tecknar. Han stannar till, läser tidningar, pratar med folk, tänker efter och kommenterar sedan läget lokalt och globalt. Så har han hållit på i snart tio år. Hans stil kan beskrivas som frihetlig, respektlös och associationsrik.

Under garderobsdisken har han tecknat May First och Mall First, vilket kan uttydas som Den stora shoppinggatan. Gruppen med banderoller är betydligt mindre än den andra, med kundvagnarna i beredskap.

Försäljaren i Dan Perjovschis glasskiosk har på grund av den globala uppvärmningen strukit över ordet 'Ice' i skylten 'Ice Cream'. På ett annat ställe kan vi se svenska ikoner, från Abba till Ikea, men utropstecknet tillfaller en annan, svensken Zlatan Ibrahimovic.

Dan Perjovschi har ett gott öga till EU:s flyktingpolitik. Här röntgas människor, här smugglas de i fiollådor och här kommer de med huvudet som ett luffarknyte på en käpp (de har ju faktiskt något att komma med, de som kommer). Och fången med överkroppen i en säck i flygplanet får ilskna blickar när han inte lyder skyltens 'Fasten seatbelts'.

Även museiinstitutionen får sitt. Vi ser ett regnmoln över ett museum fullt av folk. 'Thank you', säger museet till molnet. 'You are welcome', svarar molnet.

Perjovschi har ett förslag, att kombinera Eurovision Song Contest med Nobelpriset: 'And the winner of the NOBEL goes to...', ropar kvinnan från scenen medan landskapsmålaren strävar på nära foajégolvet och förevigar vad han ser - ett svart hål. Han har bara råkat titta in i pansarvagnens kanonrör.

Det är som om Dan Perjovschis teckningar rymt från skissblocket och gör tankar synliga. Kanske vill konstnären säga att dina tankar duger och att makten behöver utsättas för människornas samlade kritik. För det är ju i det offentliga rummet opinioner bildas, i bästa fall.

Vad är det då för likhet mellan öl och konstnärer, enligt Dan Perjovschi? Jo, alla är världens bästa. Dan Perjovschi är i alla fall med blandningen av sött och bittert i sin penna en av de roligaste jag stött på. Det är bara att tacka Moderna museet för att ha släppt in honom. Man vet ju aldrig vem som är terrorist numera. Teckningarna sitter kvar till den 6 augusti, då de målas över.

Fakta: 

Dan Perjovschi
Var: Moderna museet
När: Till och med 6 augusti

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Jakt på kopians väsen

Den amerikanska konstnären Elaine Sturtevant har i över 50 år kopierat andras konstverk. Själv talar hon om att repetera. På Moderna museet i Stockholm kan man nu se välkända verk av Wahrol, Beuys eller Duchamp – som hon gjort!

Kolonialismen – en överlevare i det nya Europa

På Index i Stockholm rotar Runo Lagomarsino bland kolonialismens tecken och tänkesätt. Han har också tapetserat om galleriet och väggarna är nu starkt rosa. Tapeterna är ett av verken, men mönstret är format av den spanske conquistadoren Pizarro, som på 1500-talet erövrade Inkariket.

Utflykt i okända världar

Den finska konstnären Eija-Liisa Ahtila är en internationellt framgångsrik filmare som arbetar med skådespelare, till vilka hon räknar djuren som medverkar. På Moderna museet kan man nu se hennes utställning Parallella världar. Många av Athilas verk visas i flera projektioner i ett rum. I dessa flerkanaliga filmer ligger en del av hennes landvinningar: vi ser en människa, samtidigt som vi ser vad hon ser och dessutom något i det rum hon befinner sig i. När uppmärksamheten flyttas från en projektion till en annan känns det som poesi eller dans. Rum och tider blandas samman och drömmar rör sig obehindrat genom vardagliga scener. Detta obehindrade är Ahtilas konstnärliga styrka.

Kitschig Vårsalong med få ljusglimtar

Ibland blixtrar det till när verkligheten kopplas till konsten. Ett fint exempel är Ruben Wättes västar Samhällsproblem, ett av de ganska få intressanta verken på Liljevachs vårsalong 2012. Ruben Wätte har stöpt om MC-gängens skinnvästar och gett tuffa och hårda symboler anpassade till tänka personalvästar för Migrationsverket (en vakande kobra), Försäkringskassan (örn angriper person i rullstol) och Arbetsförmedlingen (handklovar, gem och pennor). Ruben Wätte bor i Järna och studerar på Konstfack i Stockholm.

Konst som utforskar solidaritetens gränser

Med filmen och konsten som verktyg undersöker Konsthall C i Hökarängen frågor om solidaritet och politisk handling, om vänsterns möjligheter att skapa en bättre värld. Utställningen har byggts kring filmen En ömsesidig sak av Petra Bauer, Marius Dybwad Brandrud och Kim Einarsson, som handlar om Israel-Palestinakonflikten. I filmen intervjuas sju kvinnor, som representeras av skådespelare. Trots försiktiga frågor är kvinnorna måna om att berätta och diskutera konflikterna i sina liv, konflikter som i hög grad har kopplingar till Israel-Palestinakonflikten.

© 2025 Stockholms Fria