Recension


Stockholms Fria

Inte en lugn stund på kobben Sverige

Andreas Boonstras och Stefan Sundströms Ön är en färgsprakande show om ett Sverige då och nu och bjuder på såväl humor som svärta, skriver Anna Lekberg.


Som en idyll avtecknar sig öns röda små stugor mot den blå himlen i Mälarens glittrande vatten, men under den pittoreska ytan odlas missnöjet hos öns invånare.
Publiken får möta pappan som avskyr skatter och löntagarfonder, barnen som bestämmer vad som är inne och vad som är ute och direktör Svanhagen som vill göra en vikingaby på ön.
Fraktioner uppstår och motstånd sätts in av nyinflyttade människor som den ”avdankade” musikern Johnny Dunder och barn till öns socialarbetare med vänsterideal. Ett av barnen är regissören Odysseus som guidar publiken på en tidsvandring under sin uppväxt på ön från 1980-talet fram till i dag.

I Ön återspeglas rollfigurer som skapats med inspiration ur musikern Stefan Sundströms och regissören/skådespelaren Andreas Boonstras liv. Jag ser Öns karaktärer som schablonbilder av människor vi ständigt möter i vardagen och som reagerar enligt ett förutsägbart mönster. Alla ryms de på ön och lockar till ingenkännande skratt hos publiken.

Liksom de många karaktärerna cirkulerar också en mängd parallellhistorier i Ön, och behandlar sådant som skilsmässa, kärlek, utanförskap, politik och våld.
Många lugna stunder blir det inte under de dryga tre timmar som skådespelare och musiker befinner sig på Klarascenen. Publiken bjuds på på en färgsprakande show där ön framträder som ett slags miniatyr av ett Sverige. Ön innehåller såväl humor som svärta, fint inramade av Stefan Sundströms underfundiga och betydelsefulla texter, skapade med ett receptivt öga för de flesta samhällsfrågor av små och stora mått.

Fakta: 

Teater

Ön

Av Andreas Boonstra och Stefan Sundström Scen
Stockholms stadsteater Spelas T o m 25/3

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Misslyckad flört med farsen

Recension
Allt borde vara perfekt. Sommarnattens leende har vacker musik, snygg estetik och intressant tematik. Men varför dessa ständiga flörtar med farsen? Var är den Bergmanska svärtan? undrar Anna Lekberg. 

Kollektivet kräver lydnad

Recension

Norska koreografen Jo Strømgren gör allvar av triviala ting. I pjäsen Selskapet visar han med hjälp av en tepåse han hur lite som krävs för att svika kollektivet, skriver Anna Lekberg.

Fem år som blåser liv i tillvaron

Recension

På scenen fyra personer. Missionen: att fylla fem år med innehåll.

Det enda publiken vet säkert är att kvartetten har en plan. Den blir grundbulten i Gunilla Heilborns Femårsplanen.

© 2025 Stockholms Fria