Stockholms Fria

Sånger från fjärde våningen

Fyra trappor upp i Fryshuset ligger replokalerna. I en av dem pumpar basen lite extra högt. Det är Mimmi från dj-kursen som övar på sin teknik. Varje måndag samlas hon och några andra tjejer för att lära sig grunderna i att dj:a. De tillhör den nya generationen tjejer som vill komma ut och spela skivor.

– Bra, du börjar fatta nu, säger läraren Marie Rytilahti till Mimmi Jostell som jobbar hårt med att få till sin taktmix.

– Tack, visst börjar jag bli lite bättre nu? säger hon medan fingrarna rör sig snabbt över crossfadern.

Marie berättar att det bara har gått tre, fyra lektioner, men tjejerna som går kursen har redan lärt sig en hel del.

– De är jättebra. Från att inte ha någon kunskap alls till att nu ha koll på mixern och cd-spelaren, det är jättekul. Jag går verkligen igenom allt från grunden, de ska kunna gå ut och spela sen och ha full koll, säger hon.

Just nu är det bara fyra personer som går kursen, en hoppade av. Marie vill inte ha större grupper eftersom hon vill kunna lägga ner så mycket tid som möjligt på varje elev. Kursen är också helt för tjejer, något som hon tror är viktigt.

– Det är en mansdominerad bransch och som tjej är det lätt att känna sig utanför. Därför är det en fördel att träffa andra tjejer som också är intresserade. För att kanske känna att man inte är i underläge, säger hon.

Det finns flera dj-kurser på Fryshuset, både blandade och bara för tjejer. Marie menar att de är de populäraste kurserna på skolan och har varit det länge. Att mediala framgångssagor som Rebecca & Fiona skulle ha bidragit till intresset tror hon inte. Det var populärt innan, men de kvinnliga dj:s som fanns fick bara inte möjligheten att komma fram i media på samma sätt.

Hanna Fahl var tidigare programledare för P3 populär och är nu skribent för DN. Hon menar att det har skett en stor förändring i dj-kulturen bara de senaste åren. Rebecca & Fiona är ett av många exempel på det.

– Ja, absolut. För en tio, femton år sedan var inte dj:n en artist som de är i dag. Man kan titta på Dj Tiesto, Swedish housemafia och andra stjärn-dj:s. De har uppnått en status som är mer lik en rockstjärnas än den klassiska dj:n som står i skymundan.

Utvecklingen tror hon går hand i hand med uppluckringen av genregränser. Numera är det okej att gilla en housedänga samtidigt som man kan lyssna på en indielåt. Intresset för dj:s är också något som hon tror kommer avspegla sig ännu mer på scenerna i framtiden.

– Vi kommer att få se mycket mer att stora rockfestivaler bokar den typen av artister. De kanske får större uppmärksamhet medialt också, vilket kan leda till att fler vill hålla på med det när de ser att det finns, säger hon.

Mimmi Jostell drar lite osäkert i en av spakarna på mixerbordet. Hon vet inte riktigt vad den är till för och avvaktar för att se vad som händer. Klubbmusiken ligger på i bakgrunden, hon tycker att den är lättare att mixa för att den håller en enklare och tydligare takt än mycket av annan musik.

– Man hör beatet på ett annat sätt. Ofta sitter jag och bara letar igenom låtar som passar att mixa.

Mimmi säger att hon lätt fastnar för saker. Förut spelade hon bas i ett band och då brukade hon gå på konserter och iaktta hur basisterna spelade och vad de hade för utrustning.

Nu är det dj:s som har fångat hennes fascination och hon erkänner att hon kollar in dem när hon är ute. De som är duktiga i alla fall. Hon är framför allt intresserad av vad de spelar för musik och hur de mixar in olika låtar. Det var också anledningen till att hon själv hoppade in på kursen, för att lära sig att mixa ordentligt.

Hon har också en dj-grupp med en kompis, de kallar sig Mother and Child. Anledningen till namnet är att hon är 21 år och väninnan är 36. Kompisen spelar mycket gammal rock och soul, medan hon gillar pop och hiphop bättre. De startade gruppen i höstas och trots att de inte tar det så seriöst har de spelat ganska mycket.

– Vi började spela på en kompis klubb och sen hörde folk om det och då fick vi fler spelningar. Efter det har vi spelat på Debaser, några andra barer och reklamevents, säger hon.

Evelyn Berkeley och Emma Strandberg går också i gruppen. De är femton och sexton år gamla. De har inte spelat ute något ännu, men de hoppas att de ska kunna göra det om några år. Just nu känner de sig för unga och vill hellre lägga ner tid på att lära sig grunderna.

– Jag tror att vi har lärt oss det mesta av baskunskapen. Sen får man väl lära sig resten själv. Men Marie kan liksom inte förklara allt för oss, säger Evelyn.

De tycker att lektionerna är bra trots att en del saker är lite svåra. De konstaterar att dj:a är mer än att bara mixa låtar. När Marie går igenom uppbyggnaden av en låt lyssnar de koncentrerat medan hon skissar upp ljudkurvor på en vit tavla. Då och då frågar Marie om alla hänger med, de båda nickar och tittar intresserat.

– Tänk nu på att inte ha för bråttom och följ låten ordentligt, säger hon.

Mimmi tycker också att hon behärskar det grundläggande nu. Hon är extra nöjd över att hon precis har lärt sig att beatmixa, vilket innebär att hon får två låtar som går i olika tempon att passa ihop. Nu vill hon bara utvecklas och fortsätta spela ute i den mån det går. Det är klubbmusiken som lockar, för att det är roligare att spela för folk som dansar tycker hon. Men nästa steg blir att skaffa dj-utrustning så att hon kan fortsätta öva hemma, hon glömmer lätt det hon har lärt sig annars. Hon tycker bara att det är synd att det ska vara så dyrt att ha de rätta sakerna.

– Jag ska se om jag kan hitta något billigt som jag kan börja med kanske. I värsta fall får man väl kolla på blocket.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

”När du vet vem du är så är du slut”

Med endast två instrument till sitt förfogande gör bröderna Anders och Staffan Ljunggren sextiotalsinspirerad musik av orkestrala mått. Nu är deras band Trummor & orgel aktuella med sitt fjärde album och på torsdag inleder de sin höstturné på Fasching i Stockholm.

Lokal teater sätter ner foten på torget

I dag lördag är det fest i Kärrtorps centrum. Bakom initiativet står Södra fot, en lokal teaterförening som vill föra samman folk i förorten genom kultur och teater.

© 2025 Stockholms Fria