• Olle Zetterberg, vd på Stockholm Business Region, tycker att stadens medverkan på Mipim är ovärderlig. Samtidigt är det svårt att uppskatta värdet av närvaron.
Stockholms Fria

Stockholm till salu på fastighetsmässa

I dag börjar världens största fastighetsmässa i Cannes. Stockholms stad skickar 20 politiker och tjänstemän för över en halv miljon kronor.

Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) är en av 20 politiker och tjänstemän från Stockholms stad som just flugit ner till franska Cannes. Det är återigen dags för den internationella fastighetsmässan Mipim där näringsliv, politiker, byggbolag och investerare samlas för att marknadsföra sig och göra affärer. Stockholm deltar

– Det är den största mötesplatsen för regioner och investerare i Europa när det gäller investeringar i fastigheter och infrastruktur, säger Olle Zetterberg, vd på det kommunala bolaget Stockholm business region (SBR) som håller i Stockholmsregionens deltagande i mässan.

Totalkostnaden väntas bli över en halv miljon kronor. Det omfattar resa, mat och boende för de som åker ner samt marknadsföring och andra aktiviteter. SBR arrangerar hela Stockholmsregionens deltagande på mässan vilket berör 21 kommuner och 26 partners från näringslivet. Olle Zetterberg är märkbart trött på att få frågan vad skattebetalarna får ut av Stockholms deltagande.

– Vill du ställa de kronorna och örena mot våra insatser så går det inte att utvärdera. Det jag kan säga är att alla regioner som har någon som helst betydelse i Europa är där.

Det övergripande budskapet är Stockholmsregionens position som ”The Capital of Scandinavia”. Vad man får ut av fastighetsmässan är helt enkelt en synlighet av att regionen finns och växer, säger Olle Zetterberg. Förhoppningsvis leder det till att någon lägger ett anbud på ett infrastrukturprojekt eller förverkligar sina byggplaner i framtiden.

– Det är inte så att man kommer hem med ett kontrakt utan man väcker ju intresse hos olika investerare eller företag i branschen.

Hur ska då intresse väckas? Jo, SBR framhåller det finns en investeringspotential i Stockholmsregionen på 95 miljarder euro fram till 2025 när det gäller hållbar infrastruktur, bostadsbyggande och innovation. Och genom att köpa reklamplats vid ingången till fastighetsmässan där man manar besökarna att besöka ”The Unicorn Factory”. Begreppet myntades av New York Times förra året och syftar på Stockholms många snabbväxande IT-företag.

– För att förenkla budskapet väldigt mycket så försöker vi tala om att det är ett enkelt ställe att göra affärer på. Man har ju inte tid att stå med långa doktorsavhandlingar när man pratar med folk på en mässa, som du förstår.

Vi har sökt Karin Wanngård för en kommentar.

Fakta: 

Mipim

• En internationell fastighetsmässa som hålls i Cannes 15–18 mars. Förutom finansborgarrådet Karin Wanngård (S) deltar också biträdande finansborgarrådet Jan Valeskog (S), kultur- och stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S), oppositionsborgarrådet Joakim Larsson (M) och deras respektive sekreterare, samt 12 andra tjänstemän varav 9 från kommunala Stockholm Business Region, som arrangerar hela regionens deltagande på mässan.

• Kostnaderna för resa, boende och logi beräknas till runt 18 000 kronor per person. Kostnaderna för marknadsföring, aktiviteter, lokalkostnader och en monter i mässhallen uppgår till 5 miljoner, varav Stockholmsregionens 26 partners från näringslivet (bygg- och fastighetsbranschen) står för 4 miljoner och de 21 kommunerna för sammanlagt 1 miljon kronor.

• En entrébiljett till mässan kostar 1 775 euro. Mipim har drygt 20 000 deltagare, bland annat investerare, politiker och banktjänstemän.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Stockholm får kvinnomuseum

Kvinnors kamp är underrepresenterad på museerna, menar staden och öppnar ett kvinnohistoriskt museum nästa år.

© 2024 Stockholms Fria