Stockholms Fria

Elektronisk ljudkonst utan dess like

I mitten av en nersläckt sal står ett ensamt, oansenligt bord. Det enda ljuskällan är en kontorslampa som kastar ett vagt, grönaktigt ljus över en laptop, ett litet mixerbord och en theremin. Publiken är utplacerad i cirklar kring bordet, och en ansträngd tystnad råder. Den som bryter tystnaden är Kaffe Matthews själv. Till synes helt obesvärad går hon runt ett varv bland publiken. Viskar för sig själv eller byter några ord med de hon passerar - frågar dem som kommit för att lyssna på henne om de sitter bra och nickar hemlighetsfullt åt svaren. Sedan slår hon sig ned vid bordet och gör sig redo.

Den innersta cirkeln åskådare befinner sig blott en dryg meter ifrån henne. Det är så intimt att det nästan känns obekvämt. Några i publiken skruvar på sig. Andra skrattar nervöst. Efter att noggrant ha kontrollerat sin utrustning börjar Kaffe Matthews spela. Med handrörelser som liknar en dirigents får hon thereminen att tjuta gällt.

Från dessa ljud utgår allt. Kaffe Matthews arbetar med elektronisk livekomposition, helt utan förinspelat material. Thereminens höga toner samplas, mixas och dupliceras. Till en början låter det skört och trevande, men snart nog växer ljudet i styrka. Rytmer dyker upp och försvinner. Teman låter sig skönjas. Utan att någon egentligen förstått hur det gått till emanerar en hel konsert av stämmor, värdig en orkester, plötsligt från det lilla bordet. Det är mycket intensivt och i sina bästa stunder helt fantastiskt.

Det blir uppenbart varför Kaffe Matthews alltid placerar sin publik i cirklar. Ljuden anfaller från alla håll, och till sist är jag övertygad om att musiken i själva verket spelas inne i mitt eget huvud. Parallellt med detta infinner sig insikten om att också de andra åhörarna måste känna samma sak. På något sätt har publiken involverats i skapandet av musiken, och akten/processen har blivit kollektiv.

När det slutligen är över pustar publiken ut. Jag ser mig omkring, och de som alldeles nyss var främlingar känns nu nästan som gamla bekanta. Som om vi hade varit med om någonting tillsammans. Kaffe Matthews ler stort.

Fakta: 

KONSERT
Kaffe Matthews

Plats: Fylkingen

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Dansbanekultur i Plattans skugga

Darya och Månskensorkestern förvandlade i onsdags Brunkebergstorg till en äkta finsk dansbana och bjöd sannolikt på Kulturfestivalens höjdpunkt.

Bygger högkvarter för queerrörelsen

I en källare på Södermalm rustas som bäst för vad arrangörerna hoppas ska bli navet i Stockholms ickenormtiva kulturliv. Varje rörelse behöver en bas att operera från. I slutet av augusti får den queerfeministiska sin när Högkvarteret öppnar.

Ministermöte stänger Moderna

Från den sista augusti till den 7 september håller Moderna museet och Arkitekturmuseet stängt. För allmänheten. EU:s utrikesministrar har lånat institutionerna för att under informella omständigheter kombinera kulturupplevelser med världspolitik.

Skrämmande brutalitet och besynnerlig berättelse

Jag hade sett fram emot den svenska premiären av Johnny Mad Dog. Med en rollbesättning av tidigare barnsoldater och producenten Mathieu Kassovitz – mannen bakom lysande Medan vi faller – vid sin sida ville den enligt egen utsago sanningssökande regissören Jean-Stéphane Sauvaire skildra det liberiska inbördeskrigets vansinne och den dynamik som förvandlar manipulerade barn till ursinniga mördare.

Träder över flummighetsgränsen

Första gången jag hörde Göteborgsbandet Kultiration var i samband med att gruppens andra album, Grogrund, släpptes 2005. Fördomar kan fungera som ett effektivt hörselskydd, men den genretypiska andligheten till trots var jag snabbt tvungen att kapitulera. Marcus Berg sjöng om att tåga ut ur Babylon och om att odla jorden som om han trodde på vartenda ord, som om han bodde i en värld där varken trådlöst internet eller iphones existerade. Och vem uppskattar inte en god saga?

Fria.Nu

© 2025 Stockholms Fria