Göteborg allt närmare Basketligan
Göteborg Basket är namnet på den elitsektion inom Högsbo Basket som sedan ett knappt halvår tillbaka ansvarar för klubbens satsning mot BasketLigan.
Satsningen var en logisk följd av flera års arbete och målet att redan nästa säsong återfinnas i basketens finrum.
Det var i oktober förra året som Högsbo Basket klubbade igenom beslutet som innebar att satsningen mot BasketLigan var ett faktum.
Senast det begav sig var på 1990-talet, då Kärcher respektive New Wave blev svenska mästare och även deltog i Europacupspel. Ett av de uttalade målen är nu att återföra SM-guldet till västkusten.
Redan för två år sedan ingick delar av Göteborg Baskets styrelse i en sponsorgrupp med sikte på Ligan. Ambitionerna fanns, men arbetet med den egna hallen 'Växthuset' tog vid den tidpunkten alltför mycket tid och kraft i anspråk och satsningen hamnade i malpåse.
Man fortsatte dock att träffas. Efter att noggrant ha synat satsningens affärsmässiga sida i sömmarna, bland annat med hjälp av en utomstående konsult och i syfte att på inga villkor äventyra föreningens ungdomsverksamhet, var arbetet igång.
Ett av delmålen är att Göteborgs Basket - som räknar med att omsätta fyra miljoner under första säsongen - nu i januari ska ha tecknat sponsoravtal värda drygt en miljon. Något man ser ut att lyckas med.
- Vi gör klart med mindre och mellanstora sponsorer hela tiden, berättar Lasse Gustafsson som sedan mitten av december fungerar som marknadsansvarig på deltid. Viktigast i dagsläget är dock att hitta en huvudsponsor.
- Vi har några namn vi för diskussioner med.
Och Lasse Gustafsson är optimistisk om att i likhet med guldåren på 1990-talet kunna sälja namnet på laget. Det borde inte vara någon omöjlighet med tanke på att det tyska företaget Kärcher, under de år som Kärcher Basket fanns, mer än fördubblade sin varumärkeskännedom.
- Den bästa marknadsföringsinsats vi någonsin gjort, har Kärchers vd Bengt Olofsson sagt om den satsningen.
Ett visst ekonomiskt andrum fick Göteborgs Basket när Liganämnden, efter ett besök i december förra året, gav föreningen dispens med medlemsavgiften fram till april i år - en avgift som egentligen skulle ha betalats in den 15 januari.
BasketLigans representanter var mycket nöjda med sitt besök och önskar nu snart få välkomna Göteborg tillbaka i basketens finrum. En önskan de förstås delar med den basketintresserade allmänheten och med Lasse Gustafsson, som trots allt väljer att inte gå händelserna i förväg:
- Alla vill prata sport, och det är förstås svårt att låta bli, men än så länge försöker vi hålla fokus på processen som ska leda dit.