Recension


Fria.Nu

Misshandel av spännande ämne

Kanske berodde det på mina egna ogrundade förväntningar, kanske på Normal förlags vilseledande marknadsföring. Oavsett vilket hade jag förberett mig på en bok om feministiskt motiverat sexarbetande med ett fräscht perspektiv på strippbranschen. Liw Enqvists debutroman är någonting helt annat. Och överraskningen är långt ifrån glad.

Svenska flicka handlar om Uppsalatjejen Liv som pluggar översättning i Rom. Extraknäcken som tolk är mer slitsamma än inkomstbringande, så när erbjudandet att dansa lättklätt mot betalning öppnar vägen till ett mer luxuöst liv nappar hon direkt. Här kunde en sedvanligt tragisk historia om krossade drömmar och utnyttjande ta vid. Men så är inte fallet i Liw Enqvists självbiografiska roman, första delen i en trilogi om vardagen för en lycklig strippa i Roms machokultur. Åtminstone är det vad hon säger sig vilja förmedla.

Liw Enqvist berättar om en stundtals glamourös, oftare sunkig klubbvärld där kokainet flödar och sex mot betalning är vardag. Feministen och flatan Liv njuter av sitt dramatiska jobb, där hon får omge sig med nakna kvinnor och samtidigt tjäna pengar. Och dessutom har möjlighet att utöva makt över männen hon föraktar. Att sexförsäljning ingår i uppdraget har hon inga problem med. Det enda hon ogillar är klubbdirektörernas rätt att fritt använda sig av varan de ska hjälpa till att sälja. Där går han över hennes gräns för självbestämmande.

Så långt är jag med, men redan efter några sidor framgår det tydligt att Livs vardag trots allt snack om motsatsen inte är så härlig. Tvärtom är den brutal, våldsam och förnedrande. Att hon ofta uttryckligen känner sig utnyttjad är dock aldrig reflekterat. Liv/Liw verkar inte ens förstå att hennes beskrivningar av jobbet totalt motsäger det hon säger sig vilja skildra. Inkonsekvensen och självmotsägelserna som genomsyrar hela boken utgör en av dess svagare punkter. Dessvärre finns det avsevärt fler.

En är den märkliga dramaturgin och avsaknaden av röd tråd i berättandet. Scener beskrivs detaljerat, i ett eskalerande tempo som utlovar klimax men utmynnar i ingenting alls. I kapitel på kapitel staplas porrshower, barbesök och avrunkningar i en följd där kronologin är omöjlig att räkna ut. Liw Enqvist säger sig vilja skriva en spännande bok, och en saklig beskrivning av strippvärlden i Rom hade säkerligen varit nog för att fylla en sådan. Försöken att piska upp ett tempo har motsatt effekt.

Än mer allvarligt är det rejält haltande språket, kryddat med syftnings- och stavfel, tempusinkonsekvenser och överhoppade ord. Språkligt slarv drar ner helhetsintrycket i vilken bok som helst. I fall där författaren debuterar, som här dessutom med ett kontroversiellt ämne, är ett korrekt och välformulerat språk avgörande för att etablera förtroende och övertyga läsaren.

Hur de språkliga bristerna går ihop med Liw Enqvists påstådda examen i just språk är obegripligt. In i det sista hoppas jag att allt ska visa sig vara ett medvetet stilgrepp. Vilket inte hade gjort det mer förståeligt att skriva en svårläst bok, men med en övertygande motivering hade jag kanske köpt tilltaget. Någon sådan kommer tyvärr inte. Och ska den sparas till trilogins avslutande del lär fler än jag hoppa av på vägen.

Hur Normal förlag kunnat släppa igenom Liw Enqvists debut utan granskning och handledning övergår mitt förstånd. Det bär mig emot att säga det, men trots ambitionen blir Svenska flicka inget annat än ett taffligt, förvirrat och beklämmande hastverk. Vilket är en misshandel av ett ämne med potentialen att fylla en intressant och uppkäftig roman.

Fakta: 

Litteratur

Svenska flicka

Författare Liw Enqvist Förlag Normal förlag

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Fascinerande släktsaga som kunde rymt mer

Recension

Väl gömt för den som inte vet vad han söker ligger Judiska museet, inrymt i ett bostadshus på Hälsingegatan strax invid Vasaparkens sydöstra hörn. För att komma genom entréporten slår du en kod, därefter på museidörrens ringklocka och inväntar signal innan det är dags att stiga på. Det känns onekligen lite som att träda in i en annan, lite hemlighetsfull värld. Och ett besök på museets senaste utställning tar dig heller inte ur den villfarelsen.

Rent spel existerar inte här

Recension

Jag förstår att Roberto Saviano är rädd. I ful- och dum-maffians Neapel går till synes ingen säker. Är du dessutom högutbildad, klär dig i diskreta designerplagg och skriver en bok om din hembygds sjabbigt penningkåta verklighet, finns ingen anledning att misstro att priset på ditt huvud är så högt som utlovat.

Fria.Nu

En omodern Maria

Recension

I syfte att visa upp medeltida kulturskatter från svenska kyrkor i en ny, modern inramning och samtidigt utforska bilden av madonnan som tongivande för århundraden av kvinnoideal, visar Historiska museet den ambitiösa utställningen Maria – drömmen om kvinnan. Tonsatt av Eva Dahlgren och i ljussättning av teatererarbetaren Ellen Ruge visas ikoner och altarskulpturer från hela landet, sida vid sida med väggprojicerade blomster och modern danskoreografi på storbildsskärm. Allt av kvinnliga konstnärer för att hylla kvinnan och urmodern samt ge mer oväntade bilder av den heliga jungfrun än vad som traditionellt erbjuds.

Fria.Nu

Intetsägande om bortgång

Recension

Tre högborgerliga syskon i sina bästa år sammanstrålar i familjens sommarresidens för att fira sin ömma moders 70-årsdag. När de tre månader senare möts igen är det för att planera den nu bortgångna matriarkens begravning och bodelning. Familjen har tillhört kultursocieteten i generationer, och en diger konst- och antikvitetsskatt inväntar nu sin arvtagare. Men är någon av de tre internationellt utspridda karriäristerna intresserad av att förvalta moderns minnen?

Fria.Nu

© 2025 Stockholms Fria