Recension


Fria.Nu

En omodern Maria

I syfte att visa upp medeltida kulturskatter från svenska kyrkor i en ny, modern inramning och samtidigt utforska bilden av madonnan som tongivande för århundraden av kvinnoideal, visar Historiska museet den ambitiösa utställningen Maria – drömmen om kvinnan. Tonsatt av Eva Dahlgren och i ljussättning av teatererarbetaren Ellen Ruge visas ikoner och altarskulpturer från hela landet, sida vid sida med väggprojicerade blomster och modern danskoreografi på storbildsskärm. Allt av kvinnliga konstnärer för att hylla kvinnan och urmodern samt ge mer oväntade bilder av den heliga jungfrun än vad som traditionellt erbjuds.

Bilderna och skulpturerna kompletteras av texter där prästen Eva Brunne och konsthistorikern Mia Åkestam ambitiöst avhandlar vinklar och motiv som moderskap kontra jungfrudom, passion och lidande. Författaren Maria Sveland ger sig in på mer personliga reflektioner kring hora-madonna-komplex och Marias befruktning som potentiell våldtäkt. Utställningen rymmer också ett bildspel där dokumentära fotografier av kvinnor från hela världen kombineras i en följd som, enligt Bildbyrån Silver som satt ihop spelet, ska ge nya infallsvinklar på schabloner.

Hade Historiska museet nöjt sig med en historisk tillbakablick över Jungfru Maria inom bildkonst och religion hade utställningen fungerat bra. Det är onekligen en imponerande samling unika skulpturer museet har i sin ägo, och sällan ges det tillfälle att beskåda så många medeltida kyrkolämningar samtidigt. Upplägget, där skribenternas ganska långa texter finns att riva loss och ta med sig hem för närmare reflektion, är genialt. Texterna, som ger såväl konst- som religionshistoriska perspektiv, är lärda och intressanta.

Den påstådda ambitionen att vilja utforska Mariabildens betydelse i dag är dock ett misstag. När den börjar snubbla bland nutida kvinnoideal och genusproblematik framstår Maria – drömmen om kvinnan som förvirrad och faktiskt ganska ofräsch (vilket inte borde behöva vara en naturlig följd av att utställningen sker i Historiska museets regi med inblandning av Svenska kyrkan).

Maria Svelands reflektioner i all ära, men dessa är de enda som på något vis problematiserar kring religiositet och genus och sätter Mariabilden i en nutida samhällelig kontext. Och får stå som hela utställningens moderna alibi, vid sidan av ett temanummer om idealkvinnan i Magasinet Existera som finns att hämta i ett hörn och vars lösa koppling till det hela jag inte riktigt förstår.

Jag saknar dessutom jämförelsen med moderna konstyttringar som texten på utställningsaffischen utlovar och som verkat så intressant. Väl på plats förstår jag att Eva Dahlgrens specialskrivna musikstycke, koreografen Virpi Pahkinens kvinnlighetsbejakande dansnummer och Bildbyrån Silvers trista bildspel är det som åsyftas, vilket inte riktigt var vad jag föreställt mig.

Med allt fokus på moderskap och urkvinnlighet blir Maria – drömmen om kvinnan en mossig och närmast biologistisk kvinnohyllning, som lämnar en fadd eftersmak av Kvinnor kan-rörelsen. Eller ”kvinnokraft” som Ernst Kirchsteiger skulle ha uttryckt det. Vilket inte hade behövt vara fallet med en historisk tillbakablick över medeltida Mariabilder – om inte utställningen utgett sig för att vara något annat.

Fakta: 

Konst

Maria – drömmen om kvinnan

Var Historiska museet Pågår t o m 30 november

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Fascinerande släktsaga som kunde rymt mer

Recension

Väl gömt för den som inte vet vad han söker ligger Judiska museet, inrymt i ett bostadshus på Hälsingegatan strax invid Vasaparkens sydöstra hörn. För att komma genom entréporten slår du en kod, därefter på museidörrens ringklocka och inväntar signal innan det är dags att stiga på. Det känns onekligen lite som att träda in i en annan, lite hemlighetsfull värld. Och ett besök på museets senaste utställning tar dig heller inte ur den villfarelsen.

Rent spel existerar inte här

Recension

Jag förstår att Roberto Saviano är rädd. I ful- och dum-maffians Neapel går till synes ingen säker. Är du dessutom högutbildad, klär dig i diskreta designerplagg och skriver en bok om din hembygds sjabbigt penningkåta verklighet, finns ingen anledning att misstro att priset på ditt huvud är så högt som utlovat.

Fria.Nu

Misshandel av spännande ämne

Recension

Kanske berodde det på mina egna ogrundade förväntningar, kanske på Normal förlags vilseledande marknadsföring. Oavsett vilket hade jag förberett mig på en bok om feministiskt motiverat sexarbetande med ett fräscht perspektiv på strippbranschen. Liw Enqvists debutroman är någonting helt annat. Och överraskningen är långt ifrån glad.

Fria.Nu

Intetsägande om bortgång

Recension

Tre högborgerliga syskon i sina bästa år sammanstrålar i familjens sommarresidens för att fira sin ömma moders 70-årsdag. När de tre månader senare möts igen är det för att planera den nu bortgångna matriarkens begravning och bodelning. Familjen har tillhört kultursocieteten i generationer, och en diger konst- och antikvitetsskatt inväntar nu sin arvtagare. Men är någon av de tre internationellt utspridda karriäristerna intresserad av att förvalta moderns minnen?

Fria.Nu

© 2025 Stockholms Fria