Recension


Fria.Nu

Rent spel existerar inte här

Jag förstår att Roberto Saviano är rädd. I ful- och dum-maffians Neapel går till synes ingen säker. Är du dessutom högutbildad, klär dig i diskreta designerplagg och skriver en bok om din hembygds sjabbigt penningkåta verklighet, finns ingen anledning att misstro att priset på ditt huvud är så högt som utlovat.

I filmatiseringen av den italienske författarens dödshotsgenererande bestseller Gomorra uppvisas en camorra så långt ifrån den eleganta Hollywoodmaffian du kan komma. Här sker inga snygga proffsavrättningar med ljuddämpad pistolmynning, inga minutiöst planerade beställningsmord. Och här finns definitivt ingen Don. Istället framträder en värld av mestadels oorganiserade smågangstrar, som dekorerar hyreslägenheterna i betongkomplexet med porslinstigrar, lyssnar på musik du inte trodde fanns kvar ens på 90-talet och bråkar om vem som är mest lik Tony Montana. Som leker vid vattnet med snodda automatvapen, låtsas känna igen bra kokain med tungspetsen och som i det närmaste slumpmässigt mejar ned förmodade hot och konkurrenter.

I Savianos skitiga hemstad Casal di Principe, camorrans starkaste maktfäste och platsen där filmen spelats in (med lokala statister och endast ett fåtal professionella skådespelare i huvudrollerna), är våldet rått och brutalt och pengar tjänas på alla upptänkliga vis. Småpengar eller storpengar spelar ingen roll, det är pengar på längden och pengar på bredden som får jorden att snurra. Om det så handlar om välorganiserade nätverk kring avfallsdumpning med förgiftning och cancerepidemier som följd, toppstyrd korruption inom textilindustrin eller, som faktiskt hänt, piratkopieringen av Savianos bok och filmen i fråga, handlar allt om profit till varje pris. Lojalitet och heder är främmande ord, rent spel är inte en del av verkligheten. Och det som gör Camorran så mäktig är ortsbefolkningens breda stöd.

I Gomorra ges en bild av ett Italien fjärran från solmogna tomater och basilikadoftande brytbröd. Casal di Principe är en krigszon där risken är större att du trampar på en mina än att du inte gör det. Och som Roberto Saviano inte lär kunna besöka igen på väldigt, väldigt länge.

För att hans dödsföraktande företag att avslöja camorraklanernas skräckvälde skulle leda till någon som helst förändring i trakterna kring Neapel är författaren själv inte övertygad om. Inte längre i alla fall, när han istället ser den norditalienska maffian sola sig i uppmärksamhetens glans. Och, som vanligt, omvandla den till profit.

Oavsett utfall ger filmen liksom boken ett skakande porträtt av en verksamhet som förtjänar att få sin smutsiga byk offentliggjord. Och att det krävs mod för att gå emot en hel provins i terrorns grepp kan inte förnekas.

Fakta: 

Film

Gomorra

Regi Matteo Garrone I rollerna Toni Servillo, Gianfelice Imparato m fl

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Fascinerande släktsaga som kunde rymt mer

Recension

Väl gömt för den som inte vet vad han söker ligger Judiska museet, inrymt i ett bostadshus på Hälsingegatan strax invid Vasaparkens sydöstra hörn. För att komma genom entréporten slår du en kod, därefter på museidörrens ringklocka och inväntar signal innan det är dags att stiga på. Det känns onekligen lite som att träda in i en annan, lite hemlighetsfull värld. Och ett besök på museets senaste utställning tar dig heller inte ur den villfarelsen.

En omodern Maria

Recension

I syfte att visa upp medeltida kulturskatter från svenska kyrkor i en ny, modern inramning och samtidigt utforska bilden av madonnan som tongivande för århundraden av kvinnoideal, visar Historiska museet den ambitiösa utställningen Maria – drömmen om kvinnan. Tonsatt av Eva Dahlgren och i ljussättning av teatererarbetaren Ellen Ruge visas ikoner och altarskulpturer från hela landet, sida vid sida med väggprojicerade blomster och modern danskoreografi på storbildsskärm. Allt av kvinnliga konstnärer för att hylla kvinnan och urmodern samt ge mer oväntade bilder av den heliga jungfrun än vad som traditionellt erbjuds.

Fria.Nu

Misshandel av spännande ämne

Recension

Kanske berodde det på mina egna ogrundade förväntningar, kanske på Normal förlags vilseledande marknadsföring. Oavsett vilket hade jag förberett mig på en bok om feministiskt motiverat sexarbetande med ett fräscht perspektiv på strippbranschen. Liw Enqvists debutroman är någonting helt annat. Och överraskningen är långt ifrån glad.

Fria.Nu

Intetsägande om bortgång

Recension

Tre högborgerliga syskon i sina bästa år sammanstrålar i familjens sommarresidens för att fira sin ömma moders 70-årsdag. När de tre månader senare möts igen är det för att planera den nu bortgångna matriarkens begravning och bodelning. Familjen har tillhört kultursocieteten i generationer, och en diger konst- och antikvitetsskatt inväntar nu sin arvtagare. Men är någon av de tre internationellt utspridda karriäristerna intresserad av att förvalta moderns minnen?

Fria.Nu

© 2025 Stockholms Fria