Recension


Caesar måste dö
Regi: Paolo & Vittorio Taviani

Fria Tidningen

Fångar gör lysande Shakespeare

Caesar måste dö är ett storskaligt kammarspel som utspelas bakom murarna. En mycket hoppfull film, skriver Katarina Andersson.

Vinnaren av årets Guldbjörn i Berlin Caesar måste dö är ett storskaligt kammarspel som äger rum innanför murarna till ett italienskt fängelse. Internerna själva står för rollprestationerna, något de gör med den äran. Och inlevelse, i dubbel bemärkelse.

Den här säsongen ska fängelsets teatergrupp spela Shakespeares Julius Caesar. I repetitionerna, som övertar fångarnas innehållslösa vardag, tänjs gränserna mellan fiktion och verklighet på flera plan.

Filmen både inleds och avslutas med den färdiga föreställningen, och däremellan lyckas Bröderna Taviani förmedla konstens förmåga att skapa ett fritt rum även bakom lås och bom. Emellertid, när föreställningen är över återgår livet till det vanliga i cellen, och då kan konsten – att ha fått uppleva ett alternativ – kännas som en förbannelse.

Salvatore Striano som då spelar sig själv och tilldelas rollen som Brutus står i filmens centrum. Striano är en före detta camorrist som avtjänade sitt straff i samma fängelse där Caesar måste dö nu utspelar sig. I dag har han lämnat maffian och arbetar som skådespelare. Det är en mycket hoppfull film.

Svensk premiär 7 december.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

”När man fyller 18 år, då blir man dödad”

Recension

Margreth Olin skildrar i Nowhere home ungdomar som kommit till Norge som flyktingar men fått avslag på sina ansökningar om uppehållstillstånd. Lagen säger att de inte kan utvisas förrän de fyllt 18 år, och de hålls i förvar i väntan på att de ska bli myndiga och kan skickas hem.

Ett sista koncentrat mänsklig värme

Recension

En fartblind chaufför, en gladlynt sjuksköterska och en rökande doktor – den udda trion utgör ett av staden Sofias mycket få ambulansteam.

Inblick i säregen tankevärld

Recension

I sju år har Linda Västrik följt ett nomadfolk som lever nästan helt avskärmade från omvärlden i Kongos regnskog. Deras liv skiljer sig inte från våra bara till det yttre, utan filmen ger även en inblick i stammens säregna tankevärld.

© 2024 Stockholms Fria