Stadsmissionen köper S:t Paulskyrkan
S:t Paulskyrkan blir samlingsplats för såväl utsatta som allmänhet, lovar Stadsmissionens direktor Marika Markovits.
Stadsmissionen tar över S:t Paulskyrkan vid Mariatorget och öppnar en ny samlingsplats för utsatta människor. Det blir också ett rum för föreläsningar och debatter.
– Vår vision är att skapa en mötesplats för människor som är olika och annars inte skulle mötas, säger Stadsmissionens direktor Marika Markovits. En enkelt men schysst rum som man kan gå in i direkt från gatan. Tillgängligt för alla och samtidigt en levande och föränderlig verksamhet. De som kommer dit ska kunna forma innehållet.
Redan 1 maj får Stadsmissionen tillträde, men verksamhet planeras först till hösten. Såväl gudstjänster som kafé, frukostmöten, panelsamtal och föreläsningar väntar. AA-möten och självhjälpsgrupper, eller workshops där deltagarna tillverkar produkter till försäljning.
– Vi kommer att ha verksamhet sju dar i veckan, säger Marika Markovits.
Marika Markovits låter exalterad och har ambitiösa planer för Söderborna. Hon hoppas kunna skapa ett centrum för social mobilisering.
– Många hör av sig och vill engagera sig. Det finns många lokala medborgarinitiativ som vi kan hjälpa till med.
Vad kan det vara på det välmående Söder?
– Det finns ju små och stora frågor överallt, till exempel finns en enorm droghandel kring Medborgarplatsen.
Stadsmissionen fick upp ögonen för kyrkan i höstas. Då ville man hyra lokalen, men Equmeniaförsamlingen hade redan bestämt sig för att sälja. Bakgrunden är att Stadsmissionen vuxit ur sina befintliga lokaler i Bullkyrkan i Gamla stan.
– Vi har haft regnbågsmässan för hbtq-personer och ordnat ”Tillsammans för Sverige”, en mångreligiös mötesplats, men vill göra något mer av bullkyrkoverksamheten. Men bullkyrkan är så otroligt svårtillgänglig som lokal.
S:t Paulskyrkan byggdes 1876 och har faktiskt också en historisk koppling till Stadsmissionens engagemang i staden. Den första församlingen i kyrkan hade Stadsmissionens Karl Olof Rosenius som andlig vägledare.
– De hade nog väldigt mycket med Stadsmissionen att göra, har vi upptäckt nu. Det är samma andas barn. Så det känns som att vi kan skapa en brygga mellan dåtid och nutid på ett fint sätt. S:t Paulskyrkan kan bära det arvet in i nutiden.
Stadsmissionen köper alltså inte bara en kyrka. Det finns en helhetstänk bakom köpet, menar Marika Markovits.
– Vi är en väldigt praktisk organisation och man flyttar inte vart som helst med en så viktig identitet. Det är viktigt för oss att kyrkan går att använda på många olika sätt. Att få en öppen verksamhet, den historiska kopplingen och att vårda kulturarvet var avgörande.
S:t Paulskyrkan är värderad till 30 miljoner. Vad blev köpeskillingen?
– Det är inte officiellt än, men jag kan säga att församlingen hjälper oss att förverkliga visionen om en gatunära mötesplats. Vårt bud var avsevärt mycket lägre än andra bud, säger Markovits.
Många har varit intresserade av kyrkans öde sedan den lilla ekumeniska församlingen lade ut den till försäljning i januari. Intressenterna har varit många och allt från konserthus till fiskmarknad har föreslagits.
Varför har det varit så stort intresse kring kyrkan, tror du?
– Den finns i många Södermalmsbors hjärta, man vill inte att Mariatorget ska ändra karaktär. Men generellt tror jag att även om kyrksamheten har minskat avsevärt i Sverige så är anknytningen till kyrkan som byggnad stark hos svenska folket. Mycket forskning visar det. Kyrkan har ett andligt, estetiskt, historiskt och kulturellt värde som är kopplat till känslor. Frågan sätter sig i själen och därför angår det många. Tiderna har förändrats men det finns en känsla för att någonting måste vara heligt, vad som helst passar inte i en kyrka.