• från trio till tiomannaband. Från vänster: Zac McJazzza, Red Penton, Papa brass och Dr. Slide.
Stockholms Fria

Spelglädje på dödligt allvar

Stockholms kanske mest kända skaband Eskalator släpper nytt. Gruppens variant av den jamaicanska musikstilen utgör ett starkt bidrag till huvudstadens numera blomstrande skascen.

Eskalators första konsert var en succé. I alla fall så vitt jag minns den. Det var hösten 1999 och tre killar från min parallellklass hade gått ihop för en spelning på vår dåvarande gymnasieskola. Eller, egentligen var de fyra:
– Men jag kom för sent, säger Al McPope, orkesterns slagverkare. Jag missade hela konserten.
Sedan dess har en del hänt. Redan till nästa skolfest hade den ursprungliga trion utvecklats till en sextett, och dessutom hade de lagt sig till med de artistnamn som numera tycks ha blivit en del av deras identiteter.
– Det är mitt riktiga namn. Jag heter så, säger trummisen Mad Burner en aning förvånat när jag frågar om jag inte ska använda hans riktiga namn i intervjun.
När bandet i dag firar släppet av sin tredje fullängdsskiva, På dödligt allvar med Eskalator, är det en tiomannaorkester som framför materialet. Då, 1999, hade Stockholm ingen skascen att tala om. I dag är det annorlunda, och Eskalator är i högsta grad en del av den förändring som skett. Bandet är numera ett av de större, om inte det största, i sin genre och ett publikdragande namn.
Men det har varit ett slitsamt arbete. Mot svårflirtade konsertarrangörer och konflikter i medlemskollektivet. Under en period år 2002, bara ett par år efter den sista festen på gymnasieskolan i Bromma, såg det ut som om skaorkesterns saga skulle vara all. Men otaliga timmar längs ensliga vägar i en skrotig turnébuss gör någonting med människor. Skapar ett slags familjeband som ohjälpligt för de musikaliska satelliterna åter till varandra. Åtminstone om det kombineras med en aning milt tvång.
– Det krävs en Mad Burner för att hålla ihop ett sådant här projekt, säger gitarristen Zac McJazza. En demokratisk diktator.
– Jag är väl inte så demokratisk, säger Mad Burner.

Kärleken till den jamaicanska musiken är det sammanhållande kittet i Eskalator. Men deras baktakt är färgad av lokala förhållanden och livet i Stockholms västra förorter. Tunnelbanan i allmänhet och gröna linjen i synnerhet är alltjämt vanliga inslag i låtmaterialet. Texterna skrivs helt på svenska.
– Det handlar om att sätta sin egen prägel, säger Mad Burner. Vi försöker ju kopiera en gammal musikstil som inte är vår egen. Det blir mer genuint om man tillför något, och då är det texterna som är enklast.
– Det är svårare att skriva texter från hjärtat om man skriver på engelska, fyller Al McPope på. Det här speglar ens vardag. Man sitter på tunnelbanan två timmar varje dag, och gröna linjen var ju fucked up när vi skrev Tunnelbanetrubbel.

Men att tonsätta kollektivtrafikanternas erfarenheter har aldrig varit Eskalators huvudsyfte. Det har från skolfesten 1999 till releasefesten på Södra teatern i dag handlat om att leverera en bra liveshow. Att göra en karibisk musiktradition till sin egen, och göra det på ett sätt som gör det omöjligt för lyssnaren att stå stilla.
– Det är bruksmusik, säger Zac McJazza. Det ska vara rakt och det ska dansas.

Fakta: 

Eskalator
Bildades: 1999
Medlemmar: Slim Tucker (sång), Glenn Clifford (kontrabas), Dr.Slide (trombon/sång), Zac McJazza (elektrisk gitarr), Red Penton (trumpet), Mad Burner (trummor), Little Ron (barytonsaxofon), Swing Fisher (piano), Papa Brass (trumpet) och Al McPope (slagverk och steg).
Diskografi: Inte exakt likadant (2001), Eskalator Deluxe (2003), Rocksteady bil (singel, 2003) och På dödligt allvar med Eskalator (2007).

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Dansbanekultur i Plattans skugga

Darya och Månskensorkestern förvandlade i onsdags Brunkebergstorg till en äkta finsk dansbana och bjöd sannolikt på Kulturfestivalens höjdpunkt.

Bygger högkvarter för queerrörelsen

I en källare på Södermalm rustas som bäst för vad arrangörerna hoppas ska bli navet i Stockholms ickenormtiva kulturliv. Varje rörelse behöver en bas att operera från. I slutet av augusti får den queerfeministiska sin när Högkvarteret öppnar.

Ministermöte stänger Moderna

Från den sista augusti till den 7 september håller Moderna museet och Arkitekturmuseet stängt. För allmänheten. EU:s utrikesministrar har lånat institutionerna för att under informella omständigheter kombinera kulturupplevelser med världspolitik.

Skrämmande brutalitet och besynnerlig berättelse

Jag hade sett fram emot den svenska premiären av Johnny Mad Dog. Med en rollbesättning av tidigare barnsoldater och producenten Mathieu Kassovitz – mannen bakom lysande Medan vi faller – vid sin sida ville den enligt egen utsago sanningssökande regissören Jean-Stéphane Sauvaire skildra det liberiska inbördeskrigets vansinne och den dynamik som förvandlar manipulerade barn till ursinniga mördare.

Träder över flummighetsgränsen

Första gången jag hörde Göteborgsbandet Kultiration var i samband med att gruppens andra album, Grogrund, släpptes 2005. Fördomar kan fungera som ett effektivt hörselskydd, men den genretypiska andligheten till trots var jag snabbt tvungen att kapitulera. Marcus Berg sjöng om att tåga ut ur Babylon och om att odla jorden som om han trodde på vartenda ord, som om han bodde i en värld där varken trådlöst internet eller iphones existerade. Och vem uppskattar inte en god saga?

Fria.Nu

© 2025 Stockholms Fria