• Järn 3:an kretsar kring relationen mellan Tae-suk (Jae Hee) och Sun-hwa (Lee Seung-yeon). Tae-suk bryter sig in i främlingars hus och bosätter sig där
Stockholms Fria

Ordlös kärlekshistoria att förälska sig i

'Det är ibland svårt att avgöra om livet är en dröm eller verklighet.' Den korta meningen avslutar Kim Ki-duks hyllade Järn 3:an. Det är en i flera avseenden träffande sammanfattning av de frågor filmen väcker. Dröm och verklighet kan vara svåra att skilja från varandra, och lika svårt kan det vara att avgöra vad fiktionen egentligen gör anspråk på att skildra.

Järn 3:ans handling kretsar kring relationen mellan huvudpersonerna Tae-suk (Jae Hee) och Sun-hwa (Lee Seung-yeon). Tae-suk är en ung man - om vars förflutna ingenting nämns - som bryter sig in i främlingars hus och bosätter sig där i en dag eller två medan ägarna är borta.

Han äter deras mat, sover i deras sängar och tittar på deras familjefotografier. Och för att återgälda gästfriheten utför han hushållssysslor och diverse mindre reparationer.

En dag bryter han sig in i ett hem som inte är tomt. Mannen i huset har åkt på affärsresa och kvar är den misshandlade och förtryckta hustrun Sun-hwa. Utan att ge sig till känna observerar hon främlingen när han hänger hennes tvätt och reparerar hennes badrumsvåg.

Till slut låter hon dock Tae-suk förstå att hon sett honom. Han ger sig iväg men återvänder snart - dragen av en ensamhet liknande hans egen - och får då se hur Sun-hwas hemkomne make förgriper sig på henne. Med hjälp av en järntrea, den klubba som normalt används minst i ett golfset, befriar han henne och tillsammans fortsätter de på samma sätt som Tae-suk gjort innan. Som objudna gäster i tillfälliga hem.

Den kärlekshistoria som därefter utspelar sig mellan dem är ordlös. Ingen av huvudpersonerna i filmen talar. Runt om dem kommunicerar en värld som inte är deras, medan de själva närmar sig varandra med försynta gester av ömhet och tillit.

Efter en incident i ett av husen, där den enda tjänst besökarna kunde göra ägaren var att begrava honom, skiljs dock de älskande åt. Sun-hwa förs tillbaka till sin make och Tae-suk interneras i fängelse. Från sin inlåsning tvingas han söka en väg tillbaka till den kortvariga lycka som föregick separationen från Sun-hwa. En väg som visar sig bestå i att göra sig osynlig för hela världen - sånär som på en enda person.

Att ingen av huvudkaraktärerna talar är förresten inte helt sant. I filmens absoluta slutskede har Sun-hwa faktiskt två korta repliker: 'Jag älskar dig' och 'Frukosten är serverad'. Den som tror sig bli tilltalad är dock inte den hon talar till, och dröm och verklighet vävs ihop med stor känslighet.

Att här leta efter allegoriska eller symboliska betydelser är förmodligen meningslöst. Istället ligger förklaringen i det poetiska uttryck som gör att asiatisk film är så enkel att förälska sig i. Ett uttryck som Kim Ki-duk behärskar mycket väl.

Fakta: 

FILM
Järn 3:an
Manus och regi: Kim Ki-duk
I rollerna: Lee Seung-yeon, Jae Hee
Distribution: Triangelfilm

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Dansbanekultur i Plattans skugga

Darya och Månskensorkestern förvandlade i onsdags Brunkebergstorg till en äkta finsk dansbana och bjöd sannolikt på Kulturfestivalens höjdpunkt.

Bygger högkvarter för queerrörelsen

I en källare på Södermalm rustas som bäst för vad arrangörerna hoppas ska bli navet i Stockholms ickenormtiva kulturliv. Varje rörelse behöver en bas att operera från. I slutet av augusti får den queerfeministiska sin när Högkvarteret öppnar.

Ministermöte stänger Moderna

Från den sista augusti till den 7 september håller Moderna museet och Arkitekturmuseet stängt. För allmänheten. EU:s utrikesministrar har lånat institutionerna för att under informella omständigheter kombinera kulturupplevelser med världspolitik.

Skrämmande brutalitet och besynnerlig berättelse

Jag hade sett fram emot den svenska premiären av Johnny Mad Dog. Med en rollbesättning av tidigare barnsoldater och producenten Mathieu Kassovitz – mannen bakom lysande Medan vi faller – vid sin sida ville den enligt egen utsago sanningssökande regissören Jean-Stéphane Sauvaire skildra det liberiska inbördeskrigets vansinne och den dynamik som förvandlar manipulerade barn till ursinniga mördare.

Träder över flummighetsgränsen

Första gången jag hörde Göteborgsbandet Kultiration var i samband med att gruppens andra album, Grogrund, släpptes 2005. Fördomar kan fungera som ett effektivt hörselskydd, men den genretypiska andligheten till trots var jag snabbt tvungen att kapitulera. Marcus Berg sjöng om att tåga ut ur Babylon och om att odla jorden som om han trodde på vartenda ord, som om han bodde i en värld där varken trådlöst internet eller iphones existerade. Och vem uppskattar inte en god saga?

Fria.Nu

© 2025 Stockholms Fria