”Förbifart Stockholm är miljörasism”
Vänsterpartisterna Jens Holm och Ann-Margarethe Livh är ute på turné för att stoppa Förbifart Stockholm.
– Det är så uppenbart att den ska gå under marken i de finare områden och i ytläge i Norra Järva där det finns mycket folk med låg inkomst och med utländsk härkomst, säger Jens Holm.
Riksdagsledamoten Jens Holm och Ann-Margarethe Livh, gruppledare för Vänsterpartiet i Stadshuset, besökte Akalla, Vällingby och Tensta för att övertyga folk att skriva på protestlistor mot motorvägsbygget.
Områdena som de två vänsterpartisterna riktar in sig på, för att försöka få till stånd en folkomröstning, befolkas till del av mindre bemedlade och människor med utländsk härkomst. Där ska vägen anläggas ovanjords, påpekar Jens Holm.
– Med miljörasism menar jag att man, medvetet eller omedvetet, vid stora infrastruktursatsningar drar stora tunnlar där det finns välbeställda människor. I det här fallet är det så uppenbart när det gäller Ekerö och Bromma, lite finare områden.
– Det är provocerande, förutom att hela förbifarten är provocerande.
I en intervju med SFT (se sidan 8–9), är Socialdemokraternas oppositionsborgarråd Karin Wanngård tydlig med var partiet står i frågan: Förbifart Stockholm ska byggas.
Även om man lyckas samla tillräckligt många namnunderskrifter krävs det stöd av en tredjedel av fullmäktigeledamöterna i Stadshuset.
I dagsläget ingen fördelaktig situation för dem som vill stoppa 30-miljardersprojektet.
– Tyvärr har det gått så långt att vi nog inte kan vinna. Men vi försöker sätta ett opinionstryck. Om vi får in tillräckligt många namn sätter vi tryck på lokalpolitikerna. Och den politiker som vill vara med och stoppa en folkomröstning får det nog tufft, säger Jens Holm som menar att miljörörelsen och en bred social rörelse har möjlighet att göra gemensam sak i den här frågan.
– Man kunde se i Slussenfrågan att sossarna är opinionskänsliga. Och de var tidigare för en folkomröstning. Sista ordet är inte sagt i frågan, säger Jens Holm.