Ohederliga kravbrev från ljusskygga företag
Se till att du får ett kvitto när du lämnar tillbaka din videofilm på Casablanca. Annars kan det komma en obehaglig överraskning från Seger ekonomi och inkasso.
Upp till tre efteråt – utan påminnelse.
– Det känns som de satt i system att sälja sina fordringar till inkassobolag direkt, utan att först skicka ut krav och påminnelser, säger konsumentvägledaren Maria Wiezell.
Under flera års tid har inkassoföretaget Seger ekonomi och inkasso AB skickat ut inbetalningskrav lång tid efter hyrtillfället, och utan att kunden fått någon påminnelse.
Fakturorna har skickats ut vågvis. En period är det lugnt, sedan kommer de ut i stora sjok, berättar konsumentvägledaren Maria Wiezell.
Nu tycks det vara dags igen. Och det rör sig om ljusskygga företag. Seger ekonomis vd Johan Kristoffer Brolin bryter samtalet när han får frågor kring företagets tillvägagångssätt. Att få kontakt med Casablanca videos företagsledning är heller ingen enkel uppgift.
Seger ekonomi köper upp stockar med fordringar, från till exempel Casablanca video. Sedan väntar man med att skicka ut fakturor så länge att det försvårar för kunden att minnas om eller när man hyrt en film, uppger Maria Wiezell.
– Det finns fall där kunden bevisligen har varit bortrest, när man påstås ha hyrt en film, säger Maria Wiezell, som berättar att man från Konsumentvägledningen känt till företagens metoder sedan sju, åtta år tillbaka.
Inkassoföretagets metoder började uppmärksammas i mitten av 2000-talet. Under 2005 hörde 68 personer i Stockholm av sig till konsumentvägledare i olika stadsdelar, med anledning av att de påstod sig ha fått krav på filmer de aldrig hyrt, eller att de lämnat tillbaka dem.
Efter denna storm gick Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden, ARN, vidare för att granska bolaget.
ARN avgjorde i december samma år en tvist till en kunds fördel, som därefter blivit praxis.
Kunden krävdes på 1 150 kronor för att hon inte lämnat tillbaka en videofilm – ett och halvt år efter att hyrtiden förfallit.
I det fallet konstaterar nämnden att videobutiken hade ett brevinkast, och att det är orimligt för kunden att styrka att hon lämnat tillbaka filmen när så lång tid förflutit.
– Det är oskäligt att kräva att man exakt ska komma ihåg efter så lång tid. Det är ett jätteproblem med videobutiker där du själv kan lämna in filmen i inkast. Man får sällan ett återlämningskvitto. Och ofta behöver du bara uppge ett kundnummer och inte legitimera dig när du hyr en film, säger Maria Wiezell.
Hittills i år har 21 klagomål registrerats vid de sju stadsdelsnämnder som Konsumentcentrum har hand om. Men det kan vara fler, eftersom ärendena bokförs på olika vis.
Att det är vanligt förekommande att folk hör av sig till Seger ekonomi är tydligt när man besöker företagets hemsida.
Redan på ingångssidan kan man klicka sig fram till en rad frågor och svar som rör just videofakturor.
Varför Seger ekonomi dröjer så länge med att skicka ut sina inkassokrav motiverar man med att det enligt lag är tillåtet att vänta i tre år, enligt den så kallade fodringspreskriptionen.
Men varför? Bara för att fodringspreskriptionen är tre år behöver man väl inte vänta så länge? Och hur ställer man sig till den hårda kritik som riktats mot dem?
Stockholms Fria skickar frågorna till företagets kundtjänst via mejl. Vd Johan Kristoffer Brolin ringer tillbaka nästa dag. Men när han får frågor i telefonen bryts samtalet snabbt.
Vi försöker också komma i kontakt med Casablancas ägare. I videobutiken säger personalen att de är förbjudna att ge ut några uppgifter, varken namn eller telefonnummer. Vi blir ombedda att att med jämna mellanrum söka ägaren, som besöker affären nu och då.
Även i Karlstad finns det ett företag som heter Casablanca video. Men den högste ansvarige där, Marie Therese Åslund säger att det inte föreligger några kopplingar till företagets namne i Stockholm.
– Vi har bara samma arbetsnamn. Jag tror att jag har träffat ägaren en gång vid ett julbord, men minns inte vad han heter. Men det är väldigt många som ringer till oss angående Seger inkasso och som tror att vi är Casablanca på Sveavägen. Det verkar vara svårt få tag på dem. De verkar inte vara särskilt bra på att marknadsföra sig. Men vi använder oss inte av Seger ekonomi, säger hon.
Jonas, som vill vara anonym, tycks vara ett typexempel som drabbats av ett senkommet inbetalningskrav. Han fick nyligen en obehaglig överraskning.
– Fakturan kom som en chock. Det är ju nästan två år sedan som jag senast hyrde film på Casablanca. Jag är förvånad över att sådant här systematiskt skojeri kan vara lagligt, säger han och frågar sig vem som har kvar ett kvitto efter så lång tid.
– Om det varit ett seriöst företag hade de skickat ut en påminnelse.
Han har bestridit fakturan. Bevisbördan ligger då på företaget, säger Maria Wiezell som betonar att man ska ta striden – om man vet med sig att man har rätten på sin sida.
– Man får överväga risken. Det blir en förenklad rättsprocess i tingsrätten, utan försvarsadvokat och man får föra sin egen talan. Risken om man förlorar är att det kan kosta ett par tusen mera.
Om kravet överstiger 500 kronor kan man låta allmänna reklamationsnämnden pröva ärendet kostnadsfritt.
Fakta
• Allmänna reklamationsnämnden avgjorde i december 2005 ett fall till en kunds fördel, gentemot Seger ekonomi och inkasso AB. Ärendet har blivit praxis, men varje mål bedöms individuellt om man väljer att driva det till tingsrätten.
• ”Det är alltid så att den med bäst bevisning till stöd för sin uppfattning har störst chans att vinna. Men det är bra att använda sig av de referensfall som finns. Då vet man ungefär vad som är viktigt att poängtera i ärendet”, berättar Maria Wiezell vid Konsumentcentrum.