Bilan falller över Securitas kontrollanter
Nu rullar huvudena hos Securitas – samtliga biljettkontrollanter i tunnelbanan varslas om uppsägning. Och för första gången i SL:s historia får inte personalen följa med när en annan aktör tar över verksamheten vid årsskiftet.
Bakgrunden till det spruckna kontraktet mellan SL och Securitas är välkänt vid det här laget. Biljettkontrollanter slog larm om att de pressades av sina chefer att frisera siffrorna i sina inrapporteringar – allt för att bevakningsföretaget skulle tjäna mera pengar.
– Det var en komponent till att vi sa upp avtalet, säger Björn Holmberg, press- och stabschef på SL.
Vid årsskiftet löper uppsägningstiden ut mellan Securitas och Storstockholms lokaltrafik, SL, och en annan entrepenör kommer då troligtvis ta över kontrollen av biljetter i tunnelbanan. När bevakningsföretaget tog över uppdraget 2010 hängde personalen med från SL, vid verksamhetsövergången. Innan det följde de med från Connex. Men så blir inte fallet nu.
– Det är vedervärdigt hur de behandlas. De har blivit erbjudna att bli parkeringsvakter, men det kontraktet med Stockholms stad löper ut i september. Det är rena lurendrejeriet, säger Gunilla Roxby Cromvall (V), ledamot i landstingets trafiknämnd som är det politiska organ som styr SL.
– Securitas varslar eftersom det ser ut som att man blir av med verksamheten. Men det finns flera parametrar som ställer till det. Det blir ingen verksamhetsövergång för första gången i SL:s historia. Det har varit legio tidigare, säger Kaj Eriksson, klubbordförande för Seko som organiserar biljettkontrollanterna.
– Varför? Det är en bra fråga. Vi får bara goddag-yxskaftsvar från SL:s vd och Securitas går in för att vi anställda ska må så dåligt som möjligt, hävdar Kaj Eriksson som inte ger mycket för de erbjudanden som personalen fått.
Från SL:s sida vill man inte ta ansvar för varslingarna och hänvisar till Securitas – trots att beslutet att häva avtalet alltså vilar på kontrollanternas vittnesmål om fusk.
– Det är min grunduppfattning att frågor rörande biljettkontrollanternas anställningsvillkor med mera ska diskuteras mellan Securitas och Seko, utan inblandning från SL, skriver SL:s vd Anders Lindström i en skriftlig kommentar till facket.
Varför blir det då ingen verksamhetsövergång den här gången?
Om man frågar Gunilla Roxby Cromvall (V) är svaret solklart:
– Securitas straffar personalen som visat stort civilkurage och påtalat oegentligheter.
Något politiskt initiativ har inte förekommit.
– Det finns inget beslut eller förslag på det i trafiknämnden, berättar landstingsborgarrådet Christer G Wennerholms pressekreterare Sebastian Tham och bollar över frågan till SL:s press- och stabschef Björn Holmberg.
– Vi har bara sagt upp avtalet med Securitas. SL har ingen anledning att varsla som jag förstått det. I grunden finns ett regelverk på EU-nivå hur man handlar upp tjänster.
Vore det inte bra om den befintliga personalen, som är kunnig och rutinerad, följde med till nästa utförare?
– Vi vill alltid ha rutinerade leverantörer på alla områden i SL. Men det blir den som vinner den kommande upphandlingen som får ansvar för rekryteringen och bemanningen, säger Björn Holmberg.
Seko och Kaj Eriksson planerar att hålla en demonstration inom den närmaste framtiden.
– Vi kommer att stå på landstingshusets trappor och protestera mot politikerna, säger han.