• Synskadades riksförbund i protest utanför landstingshuset i tisdags.
Stockholms Fria

Landstinget kräver taxibolag på miljonviten

Trots höstens åtgärder inom färdtjänsten tvingas landstinget nu kräva taxibolagen på tio miljoner kronor i vite.

Varje dag görs runt 12 000 färdtjänstresor i Stockholms län. Resorna ska starta inom tio minuter från beställd tid. Men enligt trafikförvaltningen ligger punktligheten på i snitt 91 procent. Målet är 94 procent. Det innebär att nästan var tionde körning inte kommer på utsatt tid.

Enligt senaste kundenkäten är bara 81 procent av kunderna nöjda, mot avtalsmålet på 90 procent.

Eftersom avtalet inte efterlevs beslutade landstinget i veckan att kräva Cabonline Group (fd Fågelviksgruppen), som äger Sverigetaxi och Taxi Kurir, på totalt omkring 10 miljoner kronor. Cabonline har monopol på färdtjänsten i länet och ägs i sin tur av amerikanska HIG Capital.

Redan för över en månad sedan flaggade trafikförvaltningen för att förbättringar planeras. Bland åtgärderna fanns bland annat att taxibolagen ska samverka för att minska trycket samt att en fungerande resegaranti ska prioriteras.

Men protesterna fortsätter. I tisdags manifesterade Synskadades riksförbund (SRF) utanför Landstingshuset. Förbundet vill se en krisplan och lyfter tre förbättringsområden: 1) pålitligheten, att bilarna kommer och är i tid. De tider på dygnet då privata körningar är bättre betalda tar förarna hellre dessa. 2) Tryggheten, att resegarantin inte fungerar och 3) brist på respekt för resenärerna.

Flera förare har vittnat om att en orsak till problemen är att de får mycket sämre ersättning för färdtjänstresor. Många åkare hos Sverigetaxi och Taxi Kurir är franchiseföretagare och saknar kollektivavtal. Dagens färdtjänstavtal ställer inga krav på det.

SFT har sökt trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) för en kommentar, han har dock inte återkommit. Men han tar allvarligt på kritiken.

– Så ska vi inte ha det, det är oacceptabelt, säger han till SVT men försvarar samtidigt färdtjänstavtalen där kvalitetskraven enligt honom är höga.

– Ytterst handlar det om detta, att arbetstagare och arbetsgivare, att de som har taxibolagen och de som kör taxi känner ett ansvar för färdtjänsten.

Journalisten Anna Bergholtz är synskadad och behöver färdtjänst ofta. Hon menar att avtalet skulle behöva sägas upp. Tidigare har resenärer kunnat välja vilket bolag som helst.

– En kompis som bodde i Stockholm innan jag flyttade upp har berättat att hon kunde ta en taxi på gatan. Varför inte? Då hade jag kunnat välja Taxi Stockholm, ett bolag med kollektivavtal, säger Anna Bergholtz.

Fakta: 

Pressad taxibransch

• SFT har tidigare skrivit om taxibranschen. Läs Mikael Nybergs artiklar här: ”Taxijobbet – en slavkedja runt halsen” och Miljonrullning för taxibolagens ägare.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria