Stockholms Fria

Två utomjordiska gatukonstpionjärer

I sjätte delen av SFT:s serie Fria graffitiakademien berättar Jacob Kimvall om två målningar från 2001 som inte ser ut som traditionell graffiti och därför fortfarande sitter kvar. Hotels och Robobs verk på Södermalm bär dock en omisskännlig graffitikänsla, skriver han.

Fria graffitiakademin | Del 6: Graffitins gränser

Intill Katarina kyrka på Södermalm i Stockholm finns ett litet hus med en på samma gång anonym och iögonfallande underlig dekoration bestående av två stora stencilmålningar som bildar varsitt komplicerat mönster.

Målningarna, som gjordes i januari 2001 utan fastighetsägarens tillstånd och snart sju år senare fortfarande sitter kvar, är absolut inte graffiti i traditionell mening. I så fall hade de nog varit borttagna för länge sedan. Samtidigt bär de omisskännlig graffitikänsla och även om de inte är signerade kan jag avslöja att de är gjorda av två graffitimålare – Hotel och Robob.

Runt millennieskiftet målade dessa två konstnärer så mycket tillsammans att deras båda namn blev ett begrepp i graffitistockholm. De hörde till de första graffitimålarna som medvetet satsade på att arbeta på ytor inne i staden och inte på eller längs med tunnelbane- och pendeltågslinjer. Men så tillhörde de också den första generationen graffitiutövare där en stor andel kom från Stockholms innerstadsdelar och inte främst de omgivande förorterna.

Jag tror att de två mönstren utgör varsin målning, och att den vänstra är Hotels och den högra Robobs. Fast det är en ren gissning från min sida. Ingen av dem är signerade och de två konstnärerna har berättat att de under perioden ofta gick in och jobbade i varandras verk för att gränsen mellan dem skulle upphävas. Ändå tycker jag att det fanns en skillnad i stil: Hotel jobbade med biomorfa, lite organiska former, medan Robob hade en kantigare, mer traditionell graffitistil, som också hade tydliga influenser från grafisk design och formgivning. Det är denna stilskillnad som föranleder min gissning och som gör att det går att tolka de båda verken som metaforer för Hotels och Robobs respektive stilar.

När jag tittar närmare på verken kan jag inte låta bli att undra hur de egentligen burit sig åt. Att konstnärerna har använt mallar förstår jag, men samtidigt undrar jag hur dessa sett ut och hur bilderna är konstruerade samt hur konstnärerna gått tillväga för att få upp dem där på väggen.

Både till utseende och koncept påminner de om de gigantiska fältcirklar (eng. crop circles), de geometriska mönster som med jämna mellanrum dyker upp på olika sädesfält i framför allt England. En del hävdar att fältcirklarna är skapade av utomjordingar och utgångspunkten är ofta just att det inte går att förstå hur någon människa kan ha skapat dem. Fullt så omöjliga att skapa framstår knappast målningarna på det lilla huset intill Katarina kyrka, men jag tycker att de bär på en likartad fantasieggande kvalitet.

När verken gjordes befann vi oss i begynnelsen av den breda gatukonstboom vi de senaste åren kunnat skåda landet över, och jag tror att man skulle kunna räkna målningarna till de första verkligt ambitiösa inom genren, möjligtvis bortsett från Akays olika affischprojekt som påbörjades redan i slutet av nittiotalet.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Med boken som mötesplats

I den åttonde och sista delen av serien Fria graffitiakademien behandlar Jacob Kimvall fenomenet blackbooks, de skiss- och målarböcker som främst cirkulerar mellan målare och som är en relativt sluten del av graffitikulturen.

Det rörliga galleriet

1991 gjorde Erse, Kaos, Rustle och Serw en riktigt välgjord wholecar - med hjälp av lite färg lyckades de trolla bort en hel tågvagn. I sjunde delen av Fria graffitiakademien berättar Jacob Kimvall om den legendariska målningen Look out crazy erasers!.

Fet produktion på flera nivåer

Gauge, Jeks och Polar, medlemmar av gruppen Crazy and Stiff, gör regelbundet stora, välplanerade produktioner. Något som inte hör till vanligheterna i Sverige. Jacob Kimvall skriver om deras stora berg- och dalbanemålning från Förfest 07 i somras

"Den har alltid funnits där"

SFT:s serie Fria graffitiakademin fortsätter efter ett längre uppehåll. Denna vecka diskuterar konstvetaren Jacob Kimvall målningen Kameleonten som uppfördes 1994.

Graffitimålaren som nationens hjälte

I New York har det alltid funnits motstridiga uppfattningar om hur graffiti som fenomen kan och bör tolkas. Är det något i huvudsak ont eller i huvudsak gott? Det är värderingar som på olika sätt även gett resonans i svensk debatt. Även om olika synsätt har funnits parallellt går det att skönja en viss variation i huvudförståelsen och kanske framför allt i bredden av tolkningsmöjligheter.

© 2025 Stockholms Fria